In de rij om de nieuwste TikTok trends te proberen

In de rij om de nieuwste TikTok trends te proberen

Bron: NRC, beeld: Joris van Gennip

Trends duiken overal op, van mode tot eten, en beïnvloeden onze levensstijl steeds meer. Het internet staat er vol mee. Sociale media zoals TikTok en Instagram spelen hierin een rol, doordat de trends in korte tijd miljoenen mensen bereiken. Veel mensen volgen trends voor verbondenheid of status, soms onder sociale druk.

Een trend is een tijdelijke stroming of ontwikkeling die populair wordt in de samenleving. Er zijn veel verschillende trends: van mode tot technologie en van eten tot gedrag. Sommige trends blijven niet zo lang hangen en zijn na een tijdje weer verdwenen, andere trends blijven langer bestaan en hebben een grote invloed op onze cultuur en levensstijl.

Het ontstaan van trends komt vooral voor op social media. Platforms als TikTok en Instagram zijn de perfecte plek voor het delen van ideeën, beelden en verhalen, die binnen enkele uren miljoenen mensen kunnen bereiken. Een trend kan beginnen bij een bekend persoon op social media of juist bij iemand met minder bekendheid. Als de post aanslaat, beginnen anderen het te kopiëren en verspreiden, wat ervoor zorgt dat de trend zich als een lopend vuurtje verspreidt. “Het algoritme op TikTok past zich heel snel aan aan jouw voorkeuren. Je kijkt een bepaalde video van een bepaald onderwerp en dan krijg je meer van dit soort video’s te zien”, zegt TikTok-expert Joey Scheufler. Door dit algoritme wordt je als het ware meegesleept in een trend.

Mensen volgen trends om verschillende redenen. Enerzijds willen veel mensen zich verbonden voelen met anderen. Door een trend te volgen, voelen ze zich onderdeel van een grotere groep en ervaren ze een gevoel van saamhorigheid. Ook spelen sociale status en erkenning een rol. Wanneer een trend breed wordt opgepikt, kan men het gevoel krijgen dat ze ook mee moeten doen om niet buiten de boot te vallen.

Op TikTok zijn ontzettend veel verschillende trends te vinden. Een voorbeeld hiervan zijn foodtrends. Verschillende snacks of gerechten krijgen bekendheid en worden een trend, met veel populariteit hiervan tot gevolg. Maar zijn deze tiktok trends de hype wel waard? Fenna ging op pad om een aantal van deze TikTok foodtrends te proberen.

Over de auteur

Fenna Toet

Mijn naam is Fenna Toet, ik ben 19 jaar en ik studeer journalistiek aan de School Voor Journalistiek in Utrecht. Op dit moment zit ik in mijn tweede studiejaar en ik ben dan ook beginnend journalist. Ik wil stukken schrijven om nieuws dichter bij mensen te brengen. Graag maak ik de wereld een stukje beter door verhalen van mensen gehoord te laten worden. Mijn interesses liggen vooral in (buitenlandse) politiek, veiligheid en cultuur. Stukken over deze onderwerpen schrijven vind ik dan ook het mooiste wat er is.