De Barefoot Dutchman loopt 5000 kilometer ‘barefoot’ voor mentale problemen bij mannen

Aankomende zaterdag begint Anton Nootenboom, beter bekend als de Barefoot Dutchman, aan zijn 5000 kilometer wandeltocht van Los Angeles naar New York. Dit doet hij om aandacht te vragen voor mentale problemen bij mannen. “De zelfdodingscijfers rijzen de pan uit, en daar is gewoon wat aan te doen door het taboe te doorbreken.”

Op blote voeten lopen is voor Anton geen onbekend terrein. “Ik woonde een aantal jaar geleden in Sydney in Australië waar je al veel op bloten loopt. Toen besloot ik op blotevoeten de basiskamp Mount Everest te beklimmen, en toen kwam ik erachter dat dit een trucje is om aandacht te genereren en vast te houden om zo verandering te brengen. Boven op die berg is de Barefoot Dutchman geboren en daar dacht ik, ik moet dit trucje blijven inzetten.” In 2021 liep hij in Australië 3019 kilometer van Cairns naar Sydney om voor het eerst aandacht te vragen voor mentale problemen bij mannen. Hiermee behaalde hij record en een plek in the Guinnes Book of World Records. Psycholoog Jochem Bukman, vind het goed dat Arjan nogmaals aandacht vraagt voor dit probleem. In de reportage vertelt Jochem Bukman over de taboe die nog steeds heerst rondom mannen en hun emoties.

Gianni Zuiverloon, voormalig voetballer, heeft in zijn carrière geworsteld met zijn mentale problemen. “De voetbalwereld is naast het feit dat het een teamsport is, ook een individuele sport. Als jij mentale problemen hebt, word je gezien als zwak.” Samen met Edson Braafheid, ook oud-voetballer, hebben ze Play Mental Health opgezet. Met deze stichting helpen ze mannen en vrouwen om te gaan met hun geestelijke gezondheid. “We zijn er voor mannen en vrouwen, maar bij mannen zien we dat er in de maatschappij nog echt een druk hangt om niet te praten over je gevoelens. Daar moeten we gewoon vanaf, en zo’n actie als die van Anton helpt daar aandacht voor te vragen.”

In de uitzending kwam Jip praten over zijn eigen ervaringen met mentale problemen en het taboe dat hierop rust voor mannen.

Leon Hart

Leon Hart (18) woont in De Goorn en is eerstejaars student op de school van journalistiek in Utrecht. Hij maakt zich hard voor: gelijkheid, de waarheid en transparantie. Onderwerpen die hem aanspreken zijn: politiek, conflicten en de maatschapij.