Burgemeester van Zanen beantwoord de nodige vragen over de rellen tussen Eritreeërs

Het gebouw waarin het spoeddebat plaatsvond.

Den Haag- In meerdere landen botste de afgelopen jaren de twee groeperingen in Eritrea, zo ook in Nederland. Vorig jaar gebeurde dit op een Eritrees feest waar de Eritrese onafhankelijkheid dag werd gevierd maar ook in Zaanstad, Amstelveen en Tilburg waren de evenementen de afgelopen jaren uit de hand gelopen. Dit jaar was het op 17 februari in Den Haag ook weer raak. De burgemeester spreekt zich hierover uit.

Ondanks de twee video’s die voorafgaand circuleerde over mogelijke rellen, een aanhouding en op de dag zelf berichten vanuit de organisatie dat er voor de deur van Opera spotters van de tegenpartij zijn gezien heeft de burgemeester de bijeenkomst niet verboden. Volgens de raadsleden uit Den Haag was uit de videobeelden en de arrestatie duidelijk te zien dat de situatie op die zaterdag waarschijnlijk uit de hand zou lopen. Op basis daarvan had Van Zanen, burgemeester Den Haag, kunnen besluiten om de bijeenkomst, gehouden in zalencentrum Opera, te verbieden. Volgens van Zanen is hij niet op tijd en voldoende ingelicht over het gevaar van de situatie en “schaamt zich er achteraf kapot voor, hoe hiermee omgegaan is.”

Tegenstanders van het Eritrese regime, onder leiding van president Afwerki, wilde bijeenkomsten van aanhangers verstoren. De strenge regering in Eritrea laat weinig speling over voor de vrije pers en zowel van meningsvrijheid als van godsdienstvrijheid. De mensen die kritiek hebben worden vervolgd en zwaar gestraft door bijvoorbeeld mishandelingen en verdwijningen. Dit, met de oorlog die hier afspeelt vanaf de jaren tachtig, is dan ook een groot motief om te vluchten naar het buitenland, waarvan zo’n 250.000 Eritreeërs naar Nederland zijn gevlucht.

Of het Eritrese regime dit zelf in scène heeft gezet, zodat zij teruggestuurd worden naar Eritrea om uitgeschakeld te worden, sluit hoogleraar internationale betrekkingen en deskundige op het gebied van Eritrea, Mirjam van Reisen, niet uit. “We hebben in het verleden bij eerdere incidenten gezien dat het regime paramilitaire groepen trainde en gebruikte om dit soort rellen te veroorzaken”, ligt van Reisen toe.

Anisia de Kok

Als student journalistiek ben ik vastberaden om de rol van correspondent te omarmen. In mijn interviews leg ik de nadruk op connectie en begrip. Mensen voelen zich op hun gemak, waardoor ze graag hun verhaal delen. Als ik niet een artikel aan het schrijven ben, leer ik mezelf het liefst nieuwe dingen aan zoals gitaar spelen of een nieuwe taal! Ik hou van uitdagingen en ook de moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken, dus deze zul je veel tegenkomen.