Ook dit jaar groot aantal aanmeldingen 20e editie NLdoet

Foto gemaakt door: Oranje Fonds – Remko de Waal

Ieder jaar in maart organiseert het Oranje Fonds de landelijke vrijwilligersactie NLdoet. Dit wordt jaarlijks gehouden met op vele plaatsen lokale activiteiten. Ook voor deze vrijdag en zaterdag hebben, na laatste meting, op meer dan 6.900 plekken vrijwilligers zich aangemeld om te helpen tijdens NLdoet. Het Oranje Fonds verwacht deze dagen ongeveer 64.000 aanmeldingen.

Jaarlijks zetten duizenden mensen zich in voor lokale projecten tijdens NL Doet, variërend van het opknappen van buurthuizen tot het organiseren van activiteiten voor kwetsbare groepen. Het evenement brengt sociale betrokkenheid en maatschappelijke participatie. Door middel van vrijwilligerswerk worden praktische verbeteringen aangebracht in gemeenschappen en wordt een cultuur van vrijwilligerswerk gestimuleerd. NL Doet biedt mensen de kans om samen te komen, hun talenten te delen en positieve verandering te brengen in de samenleving.

Volgens het Oranje Fonds zijn vrijwilligers het kloppend hart van vele sociale initiatieven. NLdoet laat zien hoe belangrijk actieve burgers zijn voor de samenleving.
Niet alleen in Nederland, maar ook in het Caribische deel van ons Koninkrijk doen ze elk jaar mee. Onder de namen NLdoet, ARUBA DOET, BON DOET, CURA DOET, STATIA DOET, SABA DOET en SXM DOET worden elk jaar duizenden activiteiten georganiseerd.

Het Koninklijk Huis is betrokken bij NLdoet door middel van het Oranje Fonds, dat is opgericht door de toenmalige Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima, nu Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Het fonds organiseert en ondersteunt NLdoet als een van zijn belangrijkste jaarlijkse initiatieven. Als beschermheren van het fonds dragen zij bij aan de promotie en ondersteuning van vrijwilligerswerk in Nederland en nemen ook dit jaar deel.

Vrijdagochtend gaat Prinses Beatrix aan de slag op een stadsboerderij en In de middag helpt het Koninklijk Paar bij een high tea voor kwetsbare buurtbewoners. Samen met vrijwilligers bereiden Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima in de keuken de hapjes voor en serveren ze uit. Aan tafel gaan zij met de deelnemers in gesprek.

Afbeelding door: Jeroen de Recht bij Thomashuis Maartensdijk, 20e editie NLdoet

Luister hieronder het liveverslag dat tijdens de uitzending is gehouden op locatie bij het Thomashuis, waarbij het Oranje Fonds aanwezig was met vrijwilligers die zich hebben aangemeld voor NLdoet.