Einde waarschuwingsperiode zero‑emissiezones per 1 juli – boetes in zicht

Einde waarschuwingsperiode zero‑emissiezones per 1 juli – boetes in zicht

Per 1 juli 2025 eindigt in zestien Nederlandse gemeenten de zogenaamde waarschuwings- of gedoogperiode voor zero-emissiezones (ZE-zones) die op 1 januari 2025 geintroduceerd zijn. Vanaf dat moment riskeren bestuurders van niet-uitstootvrije bestel- en vrachtvoertuigen een boete wanneer ze deze zones betreden.

De zones zijn sinds 1 januari 2025 van kracht in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht, Tilburg, Zwolle, Gouda, en Amersfoort. In de afgelopen zes maanden werden overtreders niet direct beboet, maar ontvingen zij een waarschuwing per brief.

In Maastricht bleek tijdens deze periode dat de naleving zeer hoog was: slechts circa 1,4% van de voertuigen kreeg een waarschuwing.

Maar vanaf 1 juli worden boetes opgelegd: voor bestelauto’s bedraagt deze €120 en voor vrachtwagens €310, exclusief administratiekosten. De gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amersfoort starten gelijktijdig met handhaving.

De invoering van boetes is bedoeld als extra stimulans: volgens TLN en het ministerie voldoet inmiddels ruim 92% van de voertuigen aan de ZE-zone-eisen. En gemeenten die al eerder een milieuzone hadden, die hebben een nog wenselijker resultaat geboekt. Namelijk 98% van de voertuigen die in de betreffende gemeenten gecheckt zijn zijn goedgekeurd.

Deze cijfers laten zien dat de transitie naar uitstootvrij vervoer positief uitpakt voor de gemeenten. Aangezien de doelstelling is om emissies van vervuilende stoffen in binnensteden, terug te trekken.

Aangezien deze maatregel nu van kracht gaat, is het voor ondernemers verstandig om tijdig naar alternatieven te kijken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld overstappen op elektrische voertuigen, gebruikmaken van logistieke oplossingen zoals stadsdistributiehubs, of het aanleggen van laadinfrastructuur. In veel regio’s kunnen bedrijven ook gratis advies krijgen via logistiek makelaars. Ook kunnen ze een ontheffing aanvragen. Volgens de TLN zijn er al 92% van de 3.100 aanvragen toegekend.

Kortom, vanaf 1 juli zijn waarschuwingen verleden tijd: wie zonder ontheffing of een goedgekeurd voertuig een ZE-zone binnenrijdt, riskeert een boete.

 

Over de auteur

Matteï Kerkhoff

Matteï Kerkhoff (24) is student Journalistiek. Hij is opgeleid als geluidstechnicus en heeft als fietskoerier en geluidstechnicus gewerkt voordat hij besloot zich aan te sluiten bij de opleiding. Matteï houdt zich graag bezig met andere mensen, is nieuwsgierig, en staat gauw open voor nieuwe ervaringen. Daarom heeft hij besloten zich te verdiepen in de journalistiek. Uitgerust met veel werkervaring en mensenkennis is Matteï enthousiast aan de slag gegaan met de opleiding om een vaste en ervaringrijke carriere op te bouwen binnen de journalistiek. Verder spreekt Matteï andere talen waaronder Engels, Nederlands en Frans, en ontwikkelt zich graag hierin om hem te helpen met zijn journalistieke ambities. Matteï hoopt tijdens de opleiding meer ervaring en meer zelfvertrouwen op te bouwen met het vak. En wil graag zo veel mogelijk groeien.