Wat ooit begon als een kunstzinnig wezentje uit de fantasie van kunstenaar Kasing Lung, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Labubu, het kleine monstertje met grote ogen, scherpe tandjes en een ondeugende blik, is een enorme rage op sociale media.
De oorsprong van Labubu ligt in 2015, toen Lung een ,Hongkongs-Belgische kunstenaar die opgroeide in het Nederlandse Woerden, het figuurtje ontwierp als onderdeel van zijn serie The Monsters. Geïnspireerd door sprookjes en Scandinavische mythologie gaf hij Labubu een griezelige, maar charmante uitstraling. De echte doorbraak volgde in 2017, toen Lung ging samenwerken met het Chinese speelgoedbedrijf POP MART, beroemd om zijn ‘blind box’-concept.
En daar zit precies de magie, of misschien wel het risico, van Labubu. De knuffelachtige figuurtjes worden verkocht in gesloten doosjes, waarbij je pas na aankoop ontdekt welke variant je hebt. ‘Het verrassingselement triggert het beloningssysteem in ons brein,’ legt jongerenpsycholoog Florence Frankel uit. ‘Jongeren ervaren een kick bij het openen van zo’n doosje. Het lijkt sterk op het effect van loot boxes in games.’
De Labubu-hype kreeg extra vaart toen beroemdheden als Rihanna en K-popster Lisa ermee werden gespot. Sindsdien zijn de kleurrijke monstertjes een mix van statussymbool, verzamelobject en modeaccessoire geworden. Vooral jongeren staan in lange rijen bij pop-upshops, in de hoop een zeldzame variant te bemachtigen.
Het succes is ook financieel voelbaar: POP MART zag zijn winst afgelopen jaar meer dan verdubbelen. En zolang Labubu fans blijft verrassen én verleiden, lijkt het einde van de hype nog lang niet in zicht.
Meer hierover in onderstaande reportage waar met een jongerenpsycholoog, Florence Frankel, uitgelegd wordt wat jongeren nou zo aantrekt aan een labubu.