Nationale Monumentendag 2024: weekend vol monumenten en evenementen

Raadhuis Hilversum - foto gemaakt door Choinowski - Wikimedia Common

Ook dit jaar wordt de Nationale Monumentendag gehouden. Van 14 september tot 15 september zijn er allerlei monumenten en evenementen gratis geopend voor het publiek.

Het evenement wordt elk jaar in het tweede weekend van september georganiseerd. In totaal openen 5000 monumenten door heel het land gratis hun deuren voor het grote publiek. Daarnaast worden er nog heel veel andere activiteiten georganiseerd zoals rondleidingen, muziekvoorstellingen en tentoonstellingen. Jaarlijks komen zo’n 1,5 miljoen mensen af op deze activiteiten.

De Nationale Monumentendag wordt al sinds 1987 georganiseerd door de Stichting Open Monumentendag. Door de nieuwe Monumentenwet van 1988 kwam de verantwoordelijkheid voor de Monumenten te liggen bij de gemeenten. Hierdoor kwam er twijfel of er wel genoeg draagvlak was onder de bevolking om de Monumenten in Nederland te behouden.

Philippine Mochel is Operationeel Manager bij Dudok Architectuur Centrum in Hilversum. Zij organiseren dit jaar de opening van de Nationale Monumentendag en kan meer vertellen over dit evenement. ‘’De Open Monumentendag wordt georganiseerd om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met architectuur in heel Nederland.’’

Elk jaar wordt er een ander thema gekozen voor de Nationale Monumentendag. Dit jaar is dat ‘routes, netwerken en verbindingen. ‘’Het thema wordt landelijk bepaald door Stichting Monumentenland’’, zegt Mochel. Landelijk zullen allerlei activiteiten worden georganiseerd en dat geeft volgens stichting Open Monumentendag ‘’ruimte aan ontelbare mogelijkheden voor creatieve programmeringen.’’

De Open Monumentendag maakt deel uit een groter geheel, namelijk de European Heritage Days. Het initiatief is ooit begonnen door Frankrijk in 1987 waarna Nederland een jaar later volgde. Hieruit kwam de eerste European Heritage Days in 1991. Eerst deden elf landen mee aan dit evenement. Inmiddels doen vijftig landen mee aan de European Heritage Days.

Bekijk hieronder de video-reportage:

Thijs Sanders

Mijn naam is Thijs Sanders, ik ben 18 en woon in Nieuwegein. Ik zit op de school voor journalistiek in Utrecht. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in verhalen schrijven en de waarheid naar bovenhalen. Sinds 1 september probeer ik zoveel mogelijk nieuws te vergaren in Utrecht centrum. In de toekomst hoop ik voor een sportkrant te kunnen werken.