Voorbereidingen voor laatste fase van de poliocampagne in Gaza

Gemaakt door Aybuke Demirel

De voorbereidingen voor de tweede ronde van de poliocampagne in Gaza zijn van start gegaan. Deze grootschalige campagne wordt gevoerd met wereldorganisaties en lokale partners. Het doel is om meer dan 640.000 kinderen te vaccineren, tegen het dodelijke virus dat vooral jonge kinderen besmet. Na het succes van de eerste ronde, is er meer vertrouwen en hoop waardoor meer ouders hun kinderen laten vaccineren.

Polio in het rioolwater van Gaza

Polio is een virus dat zelden nog voorkomt in de wereld. Het virus is zeer besmettelijk en kan zeer snel verspreid. Eind augustus van dit jaar werd het virus ontdekt in het rioolwater van Gaza.  De laatste keer dat het virus was aangetroffen, was jaren geleden. In Gaza heeft het virus zich verspreid wegens extreem onhygiënische omstandigheden. Naast de verwoestingen van bijvoorbeeld wegen en ziekenhuizen, kan het water niet goed afgevoerd worden en blijft het drinkwater vervuild. Het virus wordt overgedragen via ontlasting en bevindt zich via het riool, later in het drinkwater. Wanneer je dit virus hebt, zul je dat merken aan griepachtige verschijnselen. Kinderen krijgen vaak last van braken, hoofdpijn en spierpijn en kunnen een blijvende verlamming krijgen. Wanneer de verlamming bij het ademhalingssysteem komt, kan het kindje zelfs overleiden.

Poliovaccinatie

De vaccinatie bestaat uit twee doseringen. In de eerste ronde zijn er 560.000 kinderen gevaccineerd tegen het virus. Dat is zo’n 90% van alle kinderen. Dit is tevens het percentage om volledige bescherming te bieden. De vaccinatie is bedoeld voor kinderen onder de tien jaar, omdat zij nog heel erg kwetsbaar voor ziektes en virussen. “Je hebt echt twee vaccinaties nodig om volledig beschermd te zijn,” aldus Sabine de Jong. Elk kindje dat de vaccinatie heeft gekregen krijgt met een paarse stift, een streepje om zijn of haar hand, wat later in het systeem wordt genoteerd. Veel hulp wordt geblokkeerd aan de grens door de Israëlische autoriteiten. “Naast de poli vaccinaties, hoop ik dat de kinderen in Gaza ook toegang krijgen tot andere vaccinaties, schoon drinkwater, sanitair en medische zorg,” zegt Kamile Kartal, huisarts

Voorbereidingen voor ronde twee

Het uitvoeren van een vaccinatiecampagne op zo’n grote schaal heeft een sterke voorbereiding nodig. Hulpverleners worden opgeleid om de vaccinaties te geven en ook om het belang erachter goed over te brengen. De gezondheidscentra die nog overeind staat, worden gebruikt om deze campagne daar tot leven te brengen. “Ik moet wel zeggen dat deze poliocampagne een lichtpunt is, omdat er humanitaire pauzes waren,” aldus Sabine de Jong. Ook zijn er mobile teams ingezet tijdens deze campagne. Mensen die niet meer bij een gezondheidscentrum kunnen komen, worden geholpen door deze teams. De mobile teams gaan naar plekken waar de kinderen zich bevinden, zoals tenten of vluchtelingenkampen.

Organisaties die zelf in Gaza zijn, verzamelen allerlei informatie. Deze informatie wordt doorgegeven aan de politieke organen zoals VN-Veiligheidsraad, die onderhandelen met landen als Israël. De organisaties hebben ook dit keer gevraagd om een aantal dagen, humanitaire pauzes in te dienen. Alle informatie die deze organisaties krijgen geven zij door aan. Dat betekent dat hulpdiensten 9 uur lang, per dag de tijd krijgen om hun dienst te verlenen. “De vorige keer ging het goed, er waren er geen beschietingen of bombardementen,” zegt Sabine.

Aybuke Demirel

Aybuke Demirel is 20 jaar oud, tweedejaars journalistiekstudent op de Hogeschool Utrecht. Aybuke is geboren en getogen in Nederland, maar heeft een aparte liefde voor haar Turkse roots. Ze is islamitisch opgevoed en houd zich dagelijks ermee bezig. Op social media laat Aybuke ook bijna dagelijks weten welk maatschappelijk probleem, racistisch gebeurtenissen en/of juist andere (mooie of inspirerende) verhalen haar bezighouden. In 2022 maakte Aybuke een documentaire over de Oeigoeren, voor haar profielwerkstuk. Dat was het moment dat ze in aanraking kwam met haar passie voor onderzoeken. Ze besloot het online te zetten en kwam daardoor in aanraking met NOS en FunX. De waardering die ze ervaarde is wat de knop omdraaide, van architect was nu het doel om journalist te worden. Haar nieuwsgierige en kritische blik op de wereld werd eindelijk gehoord door de media. ‘Ik ben niet slim geboren, ik werk gewoon hard’- Aybuke. Van het vmbo-kader is Aybuke geklommen en heeft de havo gehaald. Aybuke hecht veel waarde aan dromen. De dag toen zij in haar droom zag dat ze door de ‘journalist’ titel op haar vest, in leven mocht blijven, wist ze honderd procent dat ze op het juiste pad was. Vol motivatie gaat ze voor de titel als: ‘journalist’. Haar eerste stappen heeft ze deze zomer gezet. In haar eentje ging ze naar de aardbevingsgebieden om daar hulp te bieden en om te voelen hoe het is als een opkomede journalist. Ook dat heeft ze op haar Instagram platform gedeeld. Samen met haar volgers haalde ze ruim 2500 euro op. Daarmee heeft Aybuke 700 pakketjes gemaakt, met speelgoedjes, lees- en kleurboekjes en potloden. Ook hebben ze een activiteiten dag kunnen financieren met dansjes, suikerspin, muziek en een bioscoopavond. Aybuke wil iedereen laten zien dat er een waarheid is die wij niet zien.