Zorgen over capaciteitsproblemen in asielzoekerscentra ter Apel

De huidige situatie in de asielzoekerscentra in Ter Apel baart bij verschillende partijen veel zorgen op, alleenstaande mannen worden tegengehouden en er is dreiging dat er zelfs asielzoekers weer voor langere perioden buiten moeten slapen. Vrijwilligersorganisatie Migreat zet zich op deze locaties in om deze mensen hulp te bieden.

“Mensen moeten naar mijn mening als ze aankomen in Ter Apel gewoon naar binnen gelaten worden en een dak boven hun hoofd krijgen,” vertelt Roos Ykema, oprichtster en directrice van MiGreat, een activistische organisatie die campagne voert om migratie te erkennen als mensenrecht.

“Er wordt gedaan alsof het een soort gunst is dat de overheid wel geeft aan vrouwen en kinderen maar niet aan mannen. Terwijl er wetten zijn in dit land waarin staat dat asielzoekers verplicht vanuit de overheid opvang aangeboden moeten krijgen, dus ook alleenstaande mannen.”

De maximumcapaciteit wordt overschreden in ter Apel en dit veroorzaakt problemen. Asielzoekers moeten buiten slapen en krijgen weinig tot geen informatie over de omstandigheden. Ze weten niet of er eten of drinken is, een wc beschikbaar is of water. En zij slapen soms in partytenten. “De onduidelijkheid is zwaar voor mensen. Stel je hebt het een paar uur koud buiten is dat nog wel soort van te doen, maar de hele dag is een ander verhaal,” aldus Roos. “Gelukkig heeft uiteindelijk niemand buiten geslapen deze week, maar volgende week wordt het wel weer spannend. Wij maken ons zorgen om de langere periodes waarin mensen buiten slapen. Twee jaar geleden toen wij hielpen hebben er zelfs mensen met baby’s in de regen gestaan, ik wil niet dat dat weer gebeurt.” Het is de afgelopen week mooi weer geweest, toch maakt de organisatie zich zorgen over de weken hierna, of er geen mensen onderkoeld raken. Er wordt nu vooral veel gefocust op de opvangcentrums in Groningen en omstreken, in de randstad zijn dit er aanzienlijk minder. “Ik vind dat er om dit probleem op te lossen maatregelen moeten komen, dus meer capaciteit in de asielzoekerscentra, niet alleen in Ter Apel.”

Isa Bauman

Al van jongs af aan had Isa Bauman (2004) uit Den Haag al een passie voor schrijven en was erg nieuwsgierig naar de wereld om haar heen. Als mensen aan haar vroegen wat zij later wilde worden, antwoordde zij dan ook met journaliste of schrijfster. Ze studeert daarom Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht, waar zij artikelen schrijft over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Ze is erg sociaal en schrijft graag over mensen hun verhalen. Ze houdt van reizen en wil hier graag haar werk van maken, namelijk als presentatrice op de televisie voor eventueel een reisprogramma, of als freelancer.