Recordhoogte prijzen van koopwoningen

Afgelopen maandag meldde het CBS dat de prijzen van koopwoningen afgelopen augustus ruim 11 procent gestegen waren ten opzichte van een jaar geleden. Dat is de hoogste stijging van prijzen van koopwoningen die Nederland in twee jaar tijd heeft gezien. Dit komt voornamelijk door de krappe woningmarkt.

Het woningtekort en daardoor krappe woningmarkt hebben volgens Hanke Struik, directrice van ProWonen, vooral te maken met verkeerde keuzes in het verleden: “Een aantal kabinetten terug heeft Stef Blok, een oud VVD-minister, heel erg blij dat de woningmarkt af was en dat er niet meer bijgebouwd hoefde te worden.” Dat Stef Blok er met zijn uitspraak naast zat is nu wel te merken door onder andere deze recordhoogte van prijzen van koopwoningen.

De politiek heeft na de uitspraak van de oud VVD-minister een aantal nieuwe “verbeteringen” doorgevoerd, waarna er achteraf blijkt dat deze enkel en alleen extra hebben bijgedragen aan het stimuleren van een nog krappere woningmarkt. Één van die “verbeteringen” was betreft de sociale huursector voor mensen die het al krap hadden. “De landelijke politiek heeft de sociale huursector aan de marktwerking overgelaten”, vertelt Struik. “Dat is een hele domme keuze geweest, want daarmee is de bouw gestagneerd. Ook kwamen er destijds verhuurdersheffingen en fiscale regelingen. Ze zijn corporaties gaan gebruiken als een soort van pinpas.”

Volgens Struik gaat het woningtekort niet van korte duur zijn. “We schieten nu dus ineens van 0 naar 100. We hebben in het verleden gewoon te weinig woningen gebouwd en daarin hebben we nu een inhaalslag te maken”, vertelt Struik.

Deze stijging van prijzen en het woningtekort raken veel mensen, zo ook starters. Volgens Kim Jansen, generatie-expert, blijven starters hierdoor langer thuis wonen, heeft het invloed op hun mentale gezondheid en maken liever geen keuze dan de foute keuze. Verslaggever Lotte Tieleman ging langs bij een 26-jarige starter die hierdoor nog steeds in een studentenhuis woont.

Lotte Tieleman

Lotte Tieleman (2005) is met de pen in haar hand geboren. Ze schreef al vroeg haar eigen verhalen. Als beginnend journalist houdt ze zich graag bezig met cultuur, politiek en het klimaat. Ze wil met haar producties graag mensen inspireren, informeren en tot denken aanzetten.