Midden-Oosten: Onrust verspreidt zich naar Libanon

Afgelopen week is het onrustig geweest tussen Libanon en Israël. De piepers van Hezbollah-leden explodeerden, mogelijk door Israël. Hezbollah bleef niet stil en vuurde rakketten af richting Tel Aviv. Voor het eerst kwamen de Hezbollah-rakketten zo ver in Israël. De gebeurtenissen roepen de vraag op of er een kans is op een totale oorlog in het Midden-Oosten. Veel landen proberen dit te vermeiden, maar de keuze lijkt in de handen te liggen van Netanyahu.

Geschiedenis van Israël en Libanon

Om het verband tussen deze landen te begrijpen, moeten we terugkijken naar de jaren 80. Het bestuur is sindsdien verdeeld in 4 verschillende ideologieën: soennieten, sjiieten, christenen en maronieten. Na de burgeroorlog van 1975 ontstond er spanning. Het land werd als het waren opgedeeld in “kampen”, met in het zuiden vooral de sjiieten. In 1982 bezette Israëlische troepen dit gebied. “In deze tijd waren er al kleine clubjes die net als Hezbollah waren”, aldus Vanessa Lambrecht, Libanonexpert. Omdat Iran zich sterk verbonden voelde met alle sjiieten wereldwijd, steunde zij Hezbollah. Deze groep is ontstaan in 1982, bestaat uit sjiitische moslims en hebben net als Iran twee doelen gemeen: Israël uit Libanon verdrijven en sjiisme verspreiden. Iran steunt Hezbollah hierbij zowel financieel als materieel.

7 oktober

De aanval van Hamas op Israël heeft geleid tot een oorlog. Hamas is net als Hezbollah een terreurorganisatie, dat wordt ondersteunt door Iran. Door de steun vanuit hetzelfde land, met dezelfde doelen en ideologieën, hebben Hamas en Hezbollah sterke banden met elkaar. Nadat Israël reageerde op de aanvallen door in te slaan op Gaza, vuurde Hezbollah op 8 oktober rakketten af op Israël, als steun aan de Palestijnen. Mogelijk de reden dat begin deze week, piepers ontploften van Hezbollah-leden, is de steun van Hezbollah aan Hamas. Dit heeft ertoe geleid dat, Hezbollah met rakketten terug antwoordde. Inmiddels vluchten veel Libanezen naar Syrië, omdat ze daar veilig zouden zijn. “De armste mensen blijven achter, en niemand weet hoelang het nu gaat duren om het land weer op te bouwen,” zegt Vanessa Lambrecht.

21-daagse staak-het-vuren?

Woensdag hebben Frankrijk en de Verenigde Staten, gewerkt aan een mogelijke diplomatieke oplossing tussen Hezbollah en Israël. Het doel is om de escalatie te voorkomen, in het bijzonder met Libanon. Dat komt omdat de dichtstbijzijnde EU-lidstaat op 260 kilometer afstand ligt van Libanon, namelijk Cyprus. Uit de onderhandelingen kwam het voorstel om een 21-daagse staak-het-vuren in te dienen. Ondanks Franse minister-president Macron zei dat er geen oorlog mag en kan komen met Libanon, maakte buitenlandminister 26 september duidelijk dat Israël dit voorstel verwerpt. Dat er geen wapenstilstand komt in het noorden, tot de terreurorganisatie Hezbollah is overwonnen en alle inwoners van het noorden veilig terug keren, is wat de minister van Buitenlandse zaken Israël Katz zei.

Aybuke Demirel

Aybuke Demirel is 20 jaar oud, tweedejaars journalistiekstudent op de Hogeschool Utrecht. Aybuke is geboren en getogen in Nederland, maar heeft een aparte liefde voor haar Turkse roots. Ze is islamitisch opgevoed en houd zich dagelijks ermee bezig. Op social media laat Aybuke ook bijna dagelijks weten welk maatschappelijk probleem, racistisch gebeurtenissen en/of juist andere (mooie of inspirerende) verhalen haar bezighouden. In 2022 maakte Aybuke een documentaire over de Oeigoeren, voor haar profielwerkstuk. Dat was het moment dat ze in aanraking kwam met haar passie voor onderzoeken. Ze besloot het online te zetten en kwam daardoor in aanraking met NOS en FunX. De waardering die ze ervaarde is wat de knop omdraaide, van architect was nu het doel om journalist te worden. Haar nieuwsgierige en kritische blik op de wereld werd eindelijk gehoord door de media. ‘Ik ben niet slim geboren, ik werk gewoon hard’- Aybuke. Van het vmbo-kader is Aybuke geklommen en heeft de havo gehaald. Aybuke hecht veel waarde aan dromen. De dag toen zij in haar droom zag dat ze door de ‘journalist’ titel op haar vest, in leven mocht blijven, wist ze honderd procent dat ze op het juiste pad was. Vol motivatie gaat ze voor de titel als: ‘journalist’. Haar eerste stappen heeft ze deze zomer gezet. In haar eentje ging ze naar de aardbevingsgebieden om daar hulp te bieden en om te voelen hoe het is als een opkomede journalist. Ook dat heeft ze op haar Instagram platform gedeeld. Samen met haar volgers haalde ze ruim 2500 euro op. Daarmee heeft Aybuke 700 pakketjes gemaakt, met speelgoedjes, lees- en kleurboekjes en potloden. Ook hebben ze een activiteiten dag kunnen financieren met dansjes, suikerspin, muziek en een bioscoopavond. Aybuke wil iedereen laten zien dat er een waarheid is die wij niet zien.