Het Nederlands Filmfestival is weer begonnen

Jenny Booms is directeur van de Dutch Academy For Film (DAFF). Ze belicht de rol van de organisatie binnen de Nederlandse filmsector en de nauwe samenwerking met het filmfestival. DAFF, opgericht om de belangen van filmmakers te behartigen, speelt een belangrijke rol in de Gouden Kalveren-competitie.

“Wij vertegenwoordigen de stem van de Nederlandse filmmakers,” legt Booms uit.

Er zijn bij DAFF 730 leden. Lid worden is niet zomaar mogelijk. Er gelden strikte toelatingscriteria, zoals het hebben van minimaal drie hoofdcredits in een film, serie of korte film, en moet je worden voorgedragen door drie bestaande leden. Booms benadrukt het belang van een brede vertegenwoordiging: “Hoe meer leden, hoe representatiever de keuzes. We zijn altijd op zoek naar uitbreiding, maar we willen wel dat onze leden voldoende ervaring hebben.”

Booms legt uit dat er veel is veranderd in de categorieën van de gouden kalveren. Er zijn nu meer verschillende categorieën die eerst geen aandacht kregen. Dat komt vooral door de opkomst van streamingdiensten. “Vroeger draaide het allemaal om bioscoopfilms, maar nu doen producties van streamers en omroepen ook mee,” aldus Booms.

Naast bioscoopfilms en lange documentaires kunnen nu ook films die enkel op streamers of bij de NPO te zien zijn, meedingen naar de Gouden Kalf. “Zolang de films langer zijn dan 60 of 70 minuten, vallen ze binnen onze categorie,” vertelt Booms. Korte films en series worden echter nog steeds beoordeeld door aparte jury’s, maar in overleg met het Nederlands Filmfestival kan dan onderzocht worden om in de toekomst ook deze categorieën toe te voegen aan de Academy. “We kijken hoe andere academies dit aanpakken, zoals de BAFTA in Groot-Brittannië, die aparte afdelingen voor series en games hebben.”

Vriendjespolitiek

Een belangrijk onderwerp in het gesprek was de objectiviteit bij het beoordelen van films. Booms erkent dat de filmwereld klein is en iedereen elkaar kent, maar stelt dat dit geen doorslaggevende invloed heeft op de uitslag. “Door de grote aantallen stemmers heft vriendjespolitiek zichzelf op. We hebben dat zelfs laten doorlichten door een statisticus, en de resultaten zijn representatief,” legt ze uit.

De beoordeling gebeurt anoniem, waardoor filmmakers niet onder invloed van anderen staan en eerlijk hun stem kunnen uitbrengen. “Mensen stemmen achter hun computer, zonder directe invloed van anderen, wat het proces eerlijker maakt,” voegt ze toe.

Toekomst van de Filmindustrie

Naast het stemmen voor de Gouden Kalveren zetten leden van de DAFF zich ook in voor een sterke audiovisuele industrie. Financiering en zichtbaarheid van de Nederlandse films zijn daarbij belangrijk. Daarnaast benadrukt ze het belang van diversiteit en inclusie binnen de sector: “Het is cruciaal om te zorgen dat de filmindustrie iedereen vertegenwoordigt en kansen biedt aan verschillende stemmen.”

Het Gouden Kalf

Het winnen van een Gouden Kalf kan een enorme impact hebben op de carrière van een filmmaker. “Het is een belangrijkae erkenning van het vakmanschap en opent vaak deuren voor verdere kansen,” zegt Booms. Ze benadrukt echter dat zelfs een nominatie al een grote eer is: “Alle genomineerden zijn op een bepaalde manier al winnaars.”

Met een steeds breder wordend aanbod van producties en een groeiend ledenbestand blijft DAFF een cruciale speler in de Nederlandse filmindustrie. Het blijft de stem van de makers, zorgt voor objectieve beoordeling en werkt aan een sterke, diverse en inclusieve filmsector.

Hieronder de reportage met genomineerden de bij de slotavond van het filmfestival:

Yula Bello

Ik ben Yula Bello en ben tweedejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben 19 jaar oud en kom uit Amsterdam. Ik ben nieuwsgierig, sociaal en zit op voetbal. Mijn interesses zijn radio, podcast maken en nieuws presenteren. Ik zou in de toekomst ook graag iets met film doen, ik weet nog niet wat maar daar kom ik in deze studie wel achter. Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik veel met het nieuws bezig ben en graag creatief te werk ga.