100 jaar Kinderpostzegels

Stichting Kinderpostzegels Nederland, voorheen het Nederlands Comité Kinderpostzegels, is een van de eerste goede doelen, opgericht om zich in te zetten voor kansarme kinderen. Dit doen zij sinds 1949 door andere kinderen langs de deuren te laten lopen om postzegels, kaarten en andere artikelen te verkopen. Dit heeft een wereldwijde invloed op kinderen die wat extra hulp kunnen gebruiken.

Kinderpostzegels als handelsmerk

Door de technische ontwikkelingen in de afgelopen jaren, worden postzegels minder gebruikt. Mensen kunnen mailen, Whatsapp-berichtjes versturen en producten online bestellen. Arjen Oudesluijs is vrijwilliger op basisschool ’t Prisma te Doetinchem, maar ook bestuurslid bij de Vereniging voor Kinderpostzegels en Maximafilie en hij verzorgt het archief bij de Kinderpostzegels in Leiden. Hij denkt dat de stichting niet onder deze technische ontwikkelingen zal gaan lijden. “De donaties stijgen en Kinderpostzegels zal meer een handelsmerk worden, net als bij bijvoorbeeld het KWF.” Kinderpostzegels heeft dan ook een groot bereik en een mooie reputatie.

Voor kinderen door kinderen

Ondanks dat de Kinderpostzegels niet helemaal meer van deze tijd zijn gaat de kinderpostzegelactie dus wel met de tijd mee. En het blijft volgens Oudesluijs belangrijk dat kinderen betrokken blijven bij de actie. Het zijn voornamelijk de kinderen die zich inzetten voor de actie. “De jongere generatie leert hier dan ook veel van. Ze krijgen echt mee: ga de straat op en ga iemand aanspreken. Dat is op dit moment het belangrijkste. Ik hoop dat veel andere leerkrachten ook uitleggen dat je als kind iets voor anderen kinderen doet die wat minder bedeeld zijn. Het gaat daarbij om de boodschap dat men het samen moet doen en men samen verder moet door elkaar te helpen. Het thema dit jaar is niet voor niets “Wij geven de kinderen Superkracht”,” aldus Arjen Oudesluijs.

Kinderen krijgen door middel van korte videofragmenten de kinderpostzegel uitgelegd. Hoe kan je meedoen, waarom is het belangrijk en waarvoor doe je het? Ook krijgen ze elke dag een nieuwsflits om ze te ondersteunen. Hierdoor wordt de actie begrijpelijk voor kinderen.

Herkenning van de steun

Kinderpostzegels zoekt ieder jaar zorgvuldig uit aan welke doelen zij het opgehaalde geld gaan doneren. Dit gaat doorgaans gepaard met langdurende partnerschappen.

Het is niet altijd bekend welke doelen dit dan uiteindelijk zijn. “Wat de Kinderpostzegels doen en ondersteunen dat zie je vaak niet,” zegt de vrijwilliger. Wie weet dat in het verleden de Kindertelefoon of de Kinder-ombudsman is opgezet door de Kinderpostzegels? Het is daarom belangrijk dat huidige organisaties die ondersteund worden door Kinderpostzegels dit beter gaan communiceren. Op de website van de kinderpostzegels kan er iets over teruggevonden worden, maar niet alles. In de jaarverslagen wordt echter elk jaar wel een totaaloverzicht gegeven van alle ondersteunde doelen.

Video-reportage:

Noa Eggebeen

Ik ben Noa Eggebeen en zit in mijn tweede jaar van journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben 20 jaar oud en kom oorspronkelijk uit een klein Zeeuws dorpje aan de Belgische grens. Als klein meisje keek ik graag naar programma’s als 3 op Reis. Ik kon dan ook niet wachten om naar de grote stad te verhuizen en de wereld te ontdekken. Nu woon ik op kamers in het mooie Utrecht. Als ik afgestudeerd ben hoop ik onderzoek te gaan doen naar verschillende kwesties die in de wereld spelen en hier een reportage over te maken of meewerken aan een documentaire. Daarnaast ben ik ook dol op reizen. Ik hoop dan ook dat dit later voor mij te combineren valt met een baan in de journalistiek.