“Ontbijt voor de mens, is als benzine voor een auto”

“Ontbijt voor de mens, is als benzine voor een auto”

Foto: Pixabay

Hoewel ontbijten voor de één heel vanzelfsprekend kan zijn, kan het voor de ander iets heel ongewoons zijn. Het ontbijt behoort tot één van de drie hoofdmaaltijden op de dag en is volgens Het Voedingscentrum erg belangrijk. Het ontbijt levert belangrijke voedingsstoffen op zoals vezels, vitamine A, calcium en nog veel meer. In een artikel in de Volkskrant van 28 september 2021, staat: “Allerlei onderzoek laat zien dat ontbijt overslaan vaak gepaard gaat met overgewicht en hart- en vaataandoeningen.” Maar is dit wel echt zo? Hoe is dit onderbouwd? En klopt deze uitspraak eigenlijk wel?

Uit een onderzoek van het RIVM, blijkt dat 81 procent van de Nederlanders tot en met 79 jaar dagelijks ontbijt. Als je kijkt naar de leeftijd tussen de negentien en tachtig, ontbijt er maar 74 procent van deze doelgroep. Toch zie je dat lang niet elke Nederlander ontbijt, zo ook Jaimy Houtschilt van negentien ontbijt niet: “Ik word erg misselijk van ontbijten en het is helemaal niet mijn ding. Ik ben helemaal voldoen met een cappuccino in de ochtend.”

Bij die 74 procent die wél ontbijt, behoort Doortje Schuur. Zij ontbijt altijd en dit is dan ook erg belangrijk voor haar: “Zonder ontbijt heb ik niet genoeg energie om de dag door te komen. Ik kan erg misselijk worden, als ik geen brandstoffen in mijn lichaam heb.” Verder is Doortje ook bezig met sporten en probeert ze spiermassa op te bouwen. Hiervoor volgt ze een dieet waarbij ze genoeg calorieën en proteïne moet eten en hierdoor kan ze haar ontbijt niet overslaan.

Snacken en snoepen

“Het overslaan van je ontbijt kan zeker gevolgen hebben,” zegt Marijke de Wijs, leefstijlcoach en voedingsdeskundige. “De valkuil van niet ontbijten, is dat je een honger gevoel krijgt en dat men dan meer snacks gaat eten. Je gaat op deze manier verkeerde keuzes maken,” zegt de Wijs. Zij bedoelt hiermee dat je moet oppassen dat wanneer je niet ontbijt, je niet teveel snacks eet. Dat kan namelijk zorgen voor een positieve energiebalans, dat je krijgt wanneer je teveel calorieën eet. Dit kan dan ook leiden tot overgewicht.

Volgens Robert Zegers, huisarts en kaderarts hart- en vaatziekten, klopt het dat je meer snacks gaat eten als je niet ontbijt. “Als je niet ontbijt is het voor de meeste mensen zo dat wanneer er trek ontstaat ze een inhaalslag maken door voedingsmiddelen te eten die hoog in calorieën zijn en in suiker,” zegt Zegers. Volgens hem zorgt dit er uiteindelijk voor dat er in het menselijk lichaam een hormonale disbalans ontstaat, dus dat mensen een hogere dysoline behoefte krijgen. Zo neemt de productie toe, waardoor er overgewicht ontstaat. Zegers: “Het probleem is dus dat de mensen die niet ontbijten vaak een verkeerd voedingspatroon gaan ontwikkelen en dat is zorgelijk.”

Intermittent Fasting

Tegenwoordig is het steeds populairder: Intermittent Fasting. Dit wordt ook wel ‘afwisselend vasten’ genoemd. Het gaat er hierbij niet om wat je eet, maar wanneer en hoe lang je wel en niet eet. Mensen slaan hierbij hun ontbijt over en beginnen pas rond de middag met eten. Ook stoppen zij rond een uur of acht in de avond en zijn op die manier dus ‘afwisselend’ aan het vasten. “Uit onderzoek blijkt dat je zo’n vierhonderd tot vijfhonderd calorieën minder eet op een dag als je doet aan Intermittent Fasting. Je valt dan dus af, zonder dat je ontbijt,” zegt de Wijs. Toch moet je volgens haar wel oppassen: “In de tijd dat je wel mag eten, eten mensen soms extra veel om alles in te halen. Dit zorgt ervoor dat je eindstand dus wel teveel calorieën eet en alsnog aankomt.”

Indirect verband

“Je hebt inderdaad een grotere kans op hart- en vaataandoeningen, als je niet ontbijt. Dit is namelijk een indirecte factor,” zegt Zegers. Hij vertelt, dat wanneer je niet ontbijt, je lichaam een signaal krijgt dat je aan het hongeren bent. Op het moment dat je dan wat gaat eten, zijn je vetcellen zo alert dat je heel snel voedingsstoffen op gaat nemen in die vethoeveelheid. Op deze manier gaat je lichaam sneller voedsel opslaan en krijg je eerder overgewicht. “In de westerse wereld is er zoveel eten om ons heen, dat je altijd kan eten wanneer je wilt. Dat is eigenlijk het probleem dat overgewicht veroorzaakt bij een groot deel van de populatie. Een ongezondere levensstijl leidt uiteindelijk tot meer mensen met hart en vaat ziekten en dat is dan het indirecte verband,” zegt Zegers.

Bewustzijn

De Wijs: “Ik zou zeggen: eet gewoon de drie maaltijd per dag en houd je daar aan.” Op deze manier kom je ook minder in de verleiding om te gaan snacken en beperkt dit je honger gevoel, vertelt ze. Volgens haar zit het probleem dan ook niet in het feit dat je niet ontbijt, maar wat je er de rest van de dag mee doet en daar moet je bewust van zijn.

Over de auteur

Julia Brouwer

Tweedejaars studente journalistiek, met passie voor maatschappelijke vraagstukken. Schrijft artikelen, maakt reportages en presenteert weleens wat. Ze blijft altijd objectief, is erg nieuwsgierig en altijd geïnteresseerd. Ze maakt ook een maandelijks jeugdjournaal voor basisscholen in Utrecht.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.