Fabrikanten fatbike komen met “skinnybike” om nieuwe wetgeving van de Tweede Kamer te omzeilen

Fabrikanten fatbike komen met “skinnybike” om nieuwe wetgeving van de Tweede Kamer te omzeilen

Fabrikanten van de fatbikes komen met een nieuwe fiets: de skinnybike. Dit om wetgeving van de Tweede Kamer te omzeilen. Dit betreft de leeftijdsgrens van veertien jaar en ouder en de helmplicht. “Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open” laat fatbike fabrikant Pieter van Beusekom weten.

 De fatbikes zijn razend populair onder de jongeren, maar er zit ook een keerzijde aan. Veel fatbikes zijn opgevoerd en kunnen een snelheid van vijftig km/h bereiken, dit zorgt voor veel verkeersongelukken. Voor jongeren die de verkeersregels nog niet goed kennen, zijn deze snelheden erg hoog. Daarnaast kunnen ze de situatie op de weg minder goed overzien en zijn ze vaker bereid om meer risico’s te nemen.

Tom de Beus is werkzaam bij kenniscentrum VeiligheidNL, en ziet dan merendeel van alle ongevallen wordt veroorzaakt door de jongere doelgroep. “Wij zien bij meer dan de helft van de ongelukken dat het gaat om eenzijdige ongevallen, dat betekent dat mensen zelf ten val komen zonder dat er een andere verkeersdeelnemer of obstakel bij betrokken is. Oorzaken zijn bijvoorbeeld dat ze uitglijden of in een bocht niet goed sturen. Daarnaast zien wij bij één op de drie gevallen dat er een botsing plaatsvindt met een ander vervoersmiddel, dat zijn dan vaak fietsers of scooters.”

Dat de fabrikanten zo snel met de skinnybike komen aanzetten vindt VeiligheidNL opmerkelijk. “De producenten laten eigenlijk heel goed zien aan de Tweede Kamer dat de markt zich nu al eenvoudig kan aanpassen aan wetgeving die nog langer dan een jaar op zich zal laten wachten. Het is dus maar de vraag of je daarmee echt effectief kunt ingrijpen.” VeiligheidNL ziet het liefst dat er een minimumleeftijd van zestien jaar en ouder komt voor alle e-bikes, niet alleen de fatbike. Dit omdat het kenniscentrum voor letselpreventie ook bij de reguliere e-bike een forse stijging in het letsel onder jongeren ziet.

Reportage: waarom zijn de fatbikes nou zo populair?

Over de auteur

Sanne Schild

Mijn naam is Sanne Schild (24 jaar), verslaggever voor SvJ Media in Utrecht Centrum. Momenteel studeer ik aan de School van Journalistiek in Utrecht. Ik hou van lezen, schrijven en vind het belangrijk om relevante maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Mijn ambitie is om in de toekomst te werken bij een dagblad en/of tijdschrift. Contact: sanne.schild1@student.hu.nl