Nederlandse clubs hebben het zwaar in Europa

Bron: eigen beeld

Deze week stond er wederom een druk Europees programma op de agenda. Ook voor de Nederlandse clubs was het een cruciale week, aangezien alle vijf teams in actie kwamen. Dit bood kansen om waardevolle coëfficiëntenpunten te vergaren, al bleek dit een uitdagende opgave.

De UEFA-coëfficiënten spelen een steeds prominentere rol in het hedendaagse voetbal. Hoe meer coëfficiëntpunten een land verzamelt, des te hoger het op de Europese ranglijst eindigt. Dit heeft directe gevolgen voor het aantal startbewijzen voor de Europese competities. Deze plekken zijn van groot belang, omdat clubs zich op het internationale toneel kunnen profileren en hier ook voor veel inkomsten kunnen zorgen.

Dankzij de goede prestaties van Nederlandse clubs in de afgelopen seizoenen staat Nederland momenteel op de zesde plaats van de UEFA-ranglijst. Hierdoor beschikte Nederland dit seizoen over zes Europese startbewijzen, hoewel Go Ahead Eagles in de voorrondes van de Conference League al vroeg werd uitgeschakeld. Dit betekent dat Nederland nu met vijf teams vertegenwoordigd is in Europa, terwijl de behaalde coëfficiëntpunten nog steeds over zes plekken verdeeld moeten worden. Voor een overwinning ontvangt een land 2.000 coëfficiëntpunten, en voor een gelijkspel 1.000. Deze punten worden vervolgens gedeeld door het aantal startbewijzen dat het land heeft.

Het is echter helemaal niet zeker dat Nederland deze positie ook na dit seizoen behoudt, aangezien ook de concurrentie niet stilzit. Met name Portugal vormt een serieuze bedreiging. Alle Portugese clubs zijn nog actief in de Europese competities, wat hen meer kansen geeft om punten te verzamelen.

Dit weerspiegelt zich ook in de huidige cijfers. Tot aan deze speelronde hadden de Portugese clubs dit seizoen al 5.800 punten behaald, terwijl Nederland op een bescheidener aantal van 3.833 bleef steken. Deze speelronde kon Portugal verder inlopen met 1.200 punten, terwijl Nederland door drie gelijke spelen en één overwinning slechts 0.833 punt verzamelde. Hierdoor heeft Portugal de achterstand op Nederland verder verkleind en het verschil terruggebracht naar nog minder dan 4.000 punten. De Nederlandse clubs zullen hun prestaties dus snel moeten verbeteren om te voorkomen dat Portugal hen op de ranglijst passeert.

“De Nederlandse clubs zijn veel coëfficiënten gaan verzamelen sinds de oprichting van de Conference League. Dit seizoen zit er geen enkel Nederlands team in deze competitie, wat er waarschijnlijk voor zal gaan zorgen dat de Nederlandse clubs dit seizoen minder punten gaan verzamelen dan voorgaande seizoenen”, aldus NOS-presentator Jeroen Stomphorst.

Luister hier naar het interview uit onze redio-uitzending met Jeroen Stomphorst over deze Europese speelronde:

Jacey Zelissen

Jacey Zelissen, geboren in 2003 en beginnend student aan de Hogeschool Utrecht. Hier is zijn passie voor sport en journalistiek samengekomen. Zijn eerste stappen in de journalistiek zette hij als correspondent amateurvoetbal voor De Limburger, waar hij ervaring heeft opgedaan als schrijvend journalist. Met een passie voor sport, interesse in alles wat zich afspeelt in zijn omgeving en een scherp oog voor verhalen, is hij klaar voor alles wat er op zijn pad komt.