Populariteit in hardlopen stijgt: “Het blijft alleen maar groeien”

Afbeelding van (T)Helma via Pixabay

Hardlopen wordt steeds populairder. Of het nou gaat om marathons, hardloopclubs of de singelloop. Geoefende atleten, de wat minder getrainde hardlopers en liefhebbers staan te popelen om mee te doen aan diverse wedstrijden.

Dat ziet ook Fernando Kroes een van de organisatoren van ‘The Amsterdam Coffee Run’ “Het is echt bizar, wij zien dat steeds meer mensen hard gaan lopen. Ik krijg veel berichtjes van mensen die geïnteresseerd zijn in wat we doen en die mij vragen of ze een keertje mee mogen lopen. Een hardloopclub is heel laagdrempelig, je kan op je eigen tempo lopen en je kan elke week weer opnieuw bepalen of je wel of niet mee doet. Het is niet alleen het sportieve aspect wat mensen leuk vinden aan hardlopen en in het bijzonder de hardloopclubs. Mensen zien in dat het een manier is om mensen te leren kennen maar in het geval van ‘The Amsterdam Coffee Run’ ook de stad.”

‘The Amsterdam Coffee Run’  is een organisatie die elk weekend vanaf een ander cafe in Amsterdam een hardloop ronde organiseert. “Toen we begonnen met de hardloopclub waren er de eerste paar keer 5 a 6 mensen, terwijl we nu op gemiddeld 40 mensen zitten en als het lekker weer is soms zelfs met 70!” Hardlopen is al een tijdje populair, maar in plaats van dat het stagneert blijven steeds meer mensen zich aansluiten bij de gemeenschap. “Het blijft alleen maar groeien, ik weet ook dat alles een grens heeft maar voor nu zie je dat de sport alleen maar groter wordt. Zo ook in bekendheid maar je merkt het ook in de sportmarkt steeds meer mensen zien het als een deel van hun leven en een deel van hun lifestyle.”

Op zondag 6 oktober was in Utrecht de Singelloop. Onze verslaggever Thysa liep samen met Pelle Bronkhorst, bestuurslid van de sportraad van Utrecht, het parcours alvast warm!