Hoewel de rechter afgelopen vrijdag een stakingsactie van het KLM-grondpersoneel verbood, blijft de onvrede onder jonge medewerkers aanhouden. Vooral jongeren met tijdelijke of flexibele contracten voelen zich onvoldoende vertegenwoordigd in de cao-onderhandelingen. “We worden vaak vergeten, terwijl wij juist het systeem draaiend houden in de drukste periodes,” zegt de 23-jarige Soufyan, die op Schiphol werkt als bagageafhandelaar via een uitzendbureau.
Volgens cijfers van FNV en CNV bestaat een groot deel van het grondpersoneel bij KLM uit jonge mensen onder de 30 jaar, van wie velen geen vast contract hebben. Zij draaien onregelmatige diensten, ook in de nachten en weekenden, en vallen buiten belangrijke afspraken over arbeidsvoorwaarden. In het recente loonbod van KLM wordt nauwelijks expliciet gesproken over hun positie. Soufyan: “Ik werk nu ruim anderhalf jaar op Schiphol, maar steeds via een ander bureau. De ene maand heb je fulltime werk, de andere maand drie dagen. En vakantiegeld? Dat krijg ik pas veel later, als het goed is.”
Werkgeversbelang vs. werknemerszekerheid
KLM stelde afgelopen week een loonsverhoging van 2,5% voor, plus een eenmalige uitkering. Volgens de bonden is dat niet genoeg om de structurele onzekerheid aan te pakken. Daarbij heeft KLM via de rechter de staking laten verbieden, vanwege de mogelijke risico’s voor de vliegveiligheid midden in de vakantiepiek. Maar vakbonden betwijfelen of dat de echte reden is. Souleiman Amallah van vakbond CNV: “Het lijkt alsof er bewust wordt vertragingstactiek gespeeld. Jongeren die op de luchthaven werken zijn flexibel voor de werkgever, maar krijgen geen enkel uitzicht op stabiliteit. Dat leidt tot uitval, verloop en uiteindelijk ook tot minder veiligheid.”
Rechter fluit vakbond terug
Vrijdag oordeelde de rechter in Haarlem dat de geplande staking op dinsdag 9 juli niet door mag gaan. De rechter vond dat KLM te weinig tijd had gehad om zich voor te bereiden op de acties, die vlak voor de zomervakantie zijn aangekondigd. KLM zegt ‘graag in gesprek te blijven’ met de bonden, maar benadrukt het belang van operationele rust op Schiphol.
Beluister hier de audioreportage over de stakingen, waar KLM medewerker Eva van Oostende en Peter van Vliet van de vakbond FNV er meer over vertellen: