Nouri Foundation vergroot hartveiligheid in Nederlandse steden door buurt erbij te betrekken

De AED in Vrederust hangt vlakbij een voetbalveld midden in de woonwijk. Foto: Cas Wackie Eysten

De stichting vernoemd naar de voetballer die zeven jaar geleden een hartstilstand kreeg op het voetbalveld, brengt in een project reanimatie onder de aandacht in buurten waar dit het hardst nodig is. Tijdens de officiële onthullingen van AED’s  worden er buurtbewoners getraind om met het apparaat te kunnen reanimeren. Ook Achraf Hyati uit de Haagse wijk Vrederust volgde deze cursus toen er 2 oktober een AED onthuld werd in de buurt.

Achraf Hyati is actief als jongerenwerker bij de welzijnsorganisatie Wijkz, en is daarvoor vaak buiten te vinden ‘op de pleinen’, zoals hij het noemt. Hij had nooit eerder les gekregen in reanimeren toen hij zich opgaf voor de cursus: “Ik heb er vaak over nagedacht om naast mijn EHBO-cursus ook een reanimatiecursus te volgen. Toen een collega uit de wijk het voorstelde dacht ik ‘mooi meegenomen’.”

In 2017 kreeg Ajaxvoetballer Abdelhak Nouri een hartstilstand tijdens een voetbalwedstrijd. Hij raakte in coma en heeft blijvende hersenschade aan het incident overgehouden. Hyati heeft geen persoonlijke ervaringen met reanimatiesituaties maar het verhaal van Nouri weet hij nog goed: “Toen ik de situatie van Nouri en de gevolgen daarvan zag, maakte dat wel een bepaalde indruk op me.”

Door het volgen van de training heeft Hyati een officieel certificaat verdiend waarmee hij zich nu kan aanmelden als burgerhulpverlener bij HartslagNu. Via die app kan je dan opgeroepen worden om te gaan reanimeren als zich een noodsituatie voordoet in je omgeving. Voorafgaand aan de cursus wist Hyati nog niet hoe dat werkte. Of hij zich nu gaat aanmelden? “Er is al negentig procent groen licht dat ik het wil. Die andere tien procent hangt nog af van hoe het precies werkt.”

In de audioreportage hoor je hoe de Nouri Foundation bij de onthulling van een AED een evenement voor de buurt organiseert:

Cas Wackie Eysten

Blijf op de hoogte: volg UPD8 op instagram: @upd8_news Contact: cas.wackieeysten@student.hu.nl