Utrecht-Centrum

De Kinderboekenweek is in 2024 nog steeds relevant voor jong en oud

Een moeder leest haar zoontje voor na de voorstelling.

Afgelopen woensdag is de jaarlijkse Kinderboekenweek weer van start gegaan. Dat gebeurde ook Utrecht in de bibliotheek bij het Neude, met het thema ‘Lekker eigenwijs’. Een week dat een feestelijke opening verdient door middel van een groot voorleesevenement, waarbij tientallen kinderen en ouders aanwezig waren. Uit cijfers van stichting lezen blijkt dat het niveau van de leesvaardigheid bij kinderen nog steeds afneemt, daarom kwamen schrijver Erik van Os en illustratrice Noëlle van Smit naar de bibliotheek om voor alle kinderen hun eigen geschreven boek voor te lezen: De vierling op de vensterbank.

Waar normaal de bibliotheek van het Neude normaal een plek is voor leren, lezen en ontspanning, was het op de woensdag van 2 oktober een waar kinderfeestje waarop vele ouders met kinderen erop afkwamen. Een moment dat belangrijk is, want naar cijfers van stichting lezen leest slechts 35 procent van de basisschoolverlaters nog een boek in hun vrije tijd. Waar de kinderen voor het evenement zich nog vermaakten door middel van speeltoestellen in de bibliotheek, was het om drie uur ‘s middags tijd voor de hoofdact, een drie kwartier durende voorleesevent van de schrijvers van het prentenboek voor de Kinderboekenweek.

Het evenement begon met veel interactie tussen kinderen en schrijver Erik van Os, terwijl illustratrice Noëlle haar bijdrage leverde via de tekeningen op papier. De kinderen waren enthousiast, want het bleek dat de kinderen zelf ook veel lezen. Zoals het zoontje van moeder Miraj, die veel leest over boeken van het lichaam. ‘Bovendien is de Kinderboekenweek een leerzame week die belangrijk is voor mijn zoontjes, want zo leren ze beter Nederlands ook.’ Aldus moeder Miraj. Na het begin kwam het moment dat de schrijver Erik van Os begon voor te lezen uit het prentenboek ‘De Vierling op de vensterbank’, die hij heeft geschreven samen met Elle van Lieshout. Zij was er die dag niet bij, wel was illustratrice Noëlle Smit aanwezig. Tijdens het voorlezen is te merken dat de kinderen nog steeds enthousiast reageren op grappige momenten of tussentijdse vragen van de schrijver. Zo was er een interactie tijdens het voorlezen waarbij een van de kinderen een telefoonnummer mocht intoetsen op een getekende telefoon op papier, dat soort momenten maakten het speciaal voor de kinderen. En ook ouders waren enthousiast, zoals deze moeder: ‘Ik vind de Kinderboekenweek erg belangrijk en leuk, want er zijn veel educatieve activiteiten, zoals voorleesevenementen als daarnet. Dat maakt dat de Kinderboekenweek leuk blijft.’ Dat het belangrijk is, benadrukt ook Noëlle: ‘De Kinderboekenweek is ook voor volwassenen een belangrijke week, bijvoorbeeld voor volwassenen die minder taal ontwikkeld zijn. Doordat zij kinderboeken lezen, kunnen ze op een laagdrempelig niveau aan hun taalvaardigheid werken.’

Na het voorlezen was het bijna afgelopen, maar niet voordat de kinderen nog een leuke tekenopdracht kregen. En als dat nog niet genoeg was, waren de schrijver en illustratrice daarna nog beschikbaar voor een signeersessie van het prentenboek. Zo is ervoor gezorgd dat de boeken lezen nog steeds aantrekkelijk gemaakt worden. ‘Want dat is belangrijk’, aldus Noëlle Smit: ‘Door meer leuke activiteiten te organiseren, vergroot je ook de interesse in het lezen bij kinderen, uiteindelijk heb je als kind dan later er ook profijt van.’ Naast de opening in de bibliotheek van het Neude heb je ook nog veel andere activiteiten in de Kinderboekenweek. Waar een signeersessie is van de schrijver Maarten Kuipers onder andere. En uiteraard nog vele voorleessessies van schrijvers in de Utrechtse Bibliotheken, die leuk zijn voor jong en oud.

Voor meer informatie over de Kinderboekenweek in Utrecht, kan je een kijkje nemen op de website https://www.kidsproof.nl/utrecht/uitagenda/kinderboekenweek.

Hieronder is ook nog een interessante reportage van de opening te horen van Bram Meijer, die ook bij de opening van de Kinderboekenweek aanwezig was. Naast de reportage heeft hij ook schrijver Erik van Os geïnterviewd.

Ming de Prez

Ming de Prez (18) is sinds dit jaar journalistiek student aan de Svj. Woonachtig in het historische Den Briel. Nadat hij de Havo aan het Maerlant Brielle had afgerond, heeft hij met een jaar vertraging gekozen voor zijn favoriete opleiding: Journalistiek. Met een passie voor voetbal en politiek gaat hij dit jaar met veel onwetendheid nog, maar vooral ook met veel enthousiasme. Hij hoopt met deze opleiding een breed publiek op te hoogte te houden van alles wat Nederland en de rest van de wereld zo mooi en tegelijkertijd zo lelijk maakt. In de zomer van 2024 is hij al op reis geweest naar Oeganda, daar heeft hij een hele andere kant van de wereld leren kennen, maar die evenals belangrijk is al de westerse wereld. Wetende dat hij nog veel te leren heeft over het journalistieke vak, gaat hij met veel interesse dit schooljaar in, en tegelijkertijd ook al het journalistieke werkveld door middel van buitenschoolse producties.