Utrecht-Centrum

Select Page

Kinderpostzegelactie lopen in Utrecht: ‘Soms werd er niet opengedaan ook al wist ik dat ze thuis waren’

Kinderpostzegelactie lopen in Utrecht: ‘Soms werd er niet opengedaan ook al wist ik dat ze thuis waren’

Processed with VSCO with f2 preset

Dit jaar viert de kinderpostzegelactie haar honderdjarig bestaan. Duizenden basisschoolkinderen gaan de week van 25 september tot 2 oktober langs de deuren. Zo wordt er ook meegelopen met buurtkinderen. De kinderpostzegelactie biedt kinderen in kwetsbare situaties steun door geld in te zamelen.

Honderdjarig bestaan

De actie bestaat sinds 1924, dus honderd jaar. Dit jubileum wordt gevierd met nieuwe initiatieven van de organisatie. Naast de normale postzegels en producten is er dit jaar een QR-code. De zogenoemde superkrachtpostzegel. Er zijn nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld geld te doneren voor sport, spel of schoolspullen. Er kan ook gedoneerd worden voor een veilige plek.

Kinderpostzegels lopen

Er zouden dit jaar naar schatting van de kinderpostzegelactie rond de 130.000 leerlingen uit groep 7 en 8 langs de deuren gaan. Lisa en Myrthe uit Utrecht centrum deden hetzelfde. Zo lopen ze in de miezer met een zwarte paraplu. Het heeft net geregend en ze stappen over de plassen heen. Ze zijn enthousiast over de actie en gaan gelijk langs de deuren ook na de regenbui. ‘Ik vind het soms wel spannend, we kunnen niet weten bij wie we aanbellen’, vertelt Myrthe.

Terwijl er wordt doorgelopen naar de volgende wijk vertellen ze dat ze goed zijn voorbereid. De school waar de meiden op zitten heeft goed uitgelegd wat ze moeten doen. Ze hebben met hun juf verschillende situaties besproken, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Ondanks de voorbereidingen zijn de zenuwen nog steeds aanwezig. Ondertussen drukken de meiden op de volgende deurbel.

Kwetsbare kinderen

Utrecht heeft een hoog aantal kinderen dat in armoede leeft. Namelijk wel 11,8% van de kinderen in de stad leven in armoede, meldt het Nederlands Jeugdinstituut. Dit is maar liefst twee keer zoveel als het landelijke gemiddelde van 5,2%. Deze kinderen hebben de hulp van de kinderpostzegel nodig, zodat ook hun kans hebben op een zorgeloos leven. De kinderen hebben minder kans op een goede toekomst door de armoede. Ze kunnen zich minder concentreren op school en lopen leerachterstanden op, meldt de Rijksoverheid. Deze kinderen kunnen dus de hulp goed gebruiken. Daardoor is het belangrijk dat de principes van de actie worden uitgelegd.

Leerlingen informeren

Op de basisscholen door heel Nederland worden de principes uitgelegd. Zo ook op Basisschool de Achtbaan. De vingers schoten al gelijk de lucht in. Elke leerling wist het antwoord op de vraag wat het doel van de actie was. Een leerling vertelde, ‘We helpen kinderen die in armoede leven.’ De klas heeft een week van tevoren uitleg gekregen over de actie. Ook over het doel van de actie, zodat ze dit kunnen uitleggen wanneer ze langs de deuren gaan. Intern begeleider Marijke Houtman zegt, ‘De kinderen hebben filmpjes gekeken over de actie, hierdoor zijn ze geïnformeerd.’

Prijzen en ervaringen

De leerlingen beginnen te lachen wanneer er wordt gevraagd naar waarom ze de actie leuk vinden. Een antwoord waar de juf ook om moet lachen. ‘Als we veel geld ophalen als klas, kunnen we een schoolreisje winnen’ zegt een leerling. Doordat de actie zulke prijzen als schoolreisjes aan de actie stelt raken de leerlingen meer gemotiveerd. Ze doen dan meer hun best, doordat er een prijs aan gebonden zit. Wie de prijs wint, wordt gebaseerd op basis van de behaalde medailles en gemiddelde aantal bestellingen per leerlingen. Zo hebben ook kleine klassen evenveel kans als grotere klassen, staat vermeld op de website van de kinderpostzegelactie. ‘Het wordt een soort wedstrijd voor de leerlingen’, zegt Houtman.

De leerlingen vertellen over ervaringen die ze al hebben opgedaan. Een leerling voorin de klas zei, ‘Ik belde aan en toen er open werd gedaan, rende de kat naar buiten, de man tehuizen rende gelijk achter de kat aan.’ De klas begint weer te lachen na deze opmerking. Een andere leerling deelde, ‘Soms werd er niet opengedaan ook al wist ik dat ze thuis waren.’ Dat hebben meerdere leerlingen uit de groep 8 klas meegemaakt.

 

Verslaggever Fien van den Berg heeft een reportage gemaakt. Zij spreekt hier met Ilja Degenaar. Degenaar heeft een eigen jeugdhulp praktijk in Utrecht centrum, genaamd Brasa. Ze werkt ook op basisscholen en in het bijzonder werkt ze met kinderen die vluchteling zijn.

About The Author

Jorien Fonken

Jorien Fonken (2006) een echte Soester. Is actief op SVJ Media redactie in Utrecht stad. In haar vrije tijd houdt ze zich bezig met hardlopen en luistert vooral vader muziek. Houdt zich het liefst bezig met lokaal misdaad nieuws. Sociaal en creatief ingesteld. Gaat flexibel en zorgeloos door het leven.