De Catharijnesingel is vanaf volgend jaar niet meer toegangkelijk voor doorgaand autoverkeer. De gemeente gaat de verkeersader afsluiten, als onderdeel van een herinrichtingsproject dat meer ruimte moet geven aan fietsers en voetgangers. De afsluiting zal plaatsvinden tussen de Stationsstraat en de Spoorstraat. Het plan is een onderdeel van het Mobiliteitsplan 2040 van de gemeente Utrecht.
De Catharijnesingel staat bekend als een belangrijke verkeersader. Elke minuut komen er zo’n tien auto’s aan bij het stoplicht onder Hoog Catharijne. Het geluid van draaiende motoren is zo constant dat het bijna niet opvalt. De gemeente wil hier verandering in gaan brengen. Tussen de Spoorstraat en de Stationsstraat (waar de weg onder Hoog Catharijne doorgaat) komt een afsluiting voor doorgaand verkeer.
De gemeente wil het lopen en fietsen stimuleren en doet dit door er meer ruimte voor te maken. Dit gaat dus ten koste van het autoverkeer. De Catherijnesingel gaat niet volledig op slot: de doorgang blijft beschikbaar voor hulpdiensten, taxi’s en bestemmingsverkeer. Bewoners die onder laatsgenoemde vallen, moeten hiervoor een ontheffing aanvragen. De Afsluiting is een onderdeel van het Mobiliteitsplan 2040 van de Gemeente Utrecht.
De gemeente Utrecht heeft meerdere doelstellingen voor ogen met deze afsluiting. Ten eerste is er de wens om de verkeersveiligheid te verbeteren. Door doorgaand verkeer uit het centrum te verwijderen, worden de straten veiliger voor voetgangers en fietsers. Dit sluit aan bij de bredere ambitie van de gemeente om het gebruik van duurzame vervoersmiddelen te bevorderen.
Daarnaast zou de binnensstad aantrekkelijker moeten worden. Met bredere fietspaden en meer groene ruimtes langs de Catharijnesingel, hoopt de gemeente dat meer inwoners en bezoekers te voet of per fiets de stad zullen verkennen. Dit zou niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren, maar ook bijdragen aan een gezondere leefstijl. “Ik vind het goed dat de gemeente initiatief neemt om mensen te stimuleren om meer te fietsen, want dat is gezonder. Ik denk dat daar de toekomst ligt” Aldus een bewoner.
De afsluiting van de Catharijnesingel zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor het verkeer in de omliggende straten. De gemeente heeft al gewaarschuwd voor mogelijke verkeersdrukte in de nabijgelegen gebieden. Automobilisten wordt aangeraden om alternatieve routes te gebruiken, en natuurlijk meer gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets. Een voorbijganger die net zijn auto heeft geparkeerd, zegt: “Ik moet elke dag hier zijn voor mijn werk. Daarbij rijd ik altijd over deze weg. Nu moet gaan omrijden”.
Om de overgang soepel te laten verlopen, zal de gemeente extra verkeersmaatregelen nemen, zoals nieuwe verkeersborden en richtlijnen voor omleidingen. Tevens wordt er ingezet op voorlichting voor zowel inwoners als bezoekers over de veranderingen. De eerste twee maanden na de sluiting geldt ook een zogeheten gewenningsperiode: Automobilisten die gedurende deze tijd ongeoorloofd door het afgesloten stuk rijden, krijgen geen boete.
Hieronder volgt een audioreportage van Juul Wolfert