Utrecht-Centrum

Selecteer Pagina

MODA tentoonstelling gemaakt voor kennismaking

MODA tentoonstelling gemaakt voor kennismaking

De openingszaal van de MODA tentoonstelling.

De MODA tentoonstelling in het Centraal Museum Utrecht is één van de tentoonstellingen die meedoet aan het NN-kunstfestival. Het is een tijdelijke tentoonstelling die gaat over Marokkaanse mode, oftewel MODA.

MODA staat afgebeeld op de muur van de grootste zaal van de tentoonstelling in het Centraal Museum Utrecht. Het is een rechthoekige zaal met rode muren en een wit plafond. De rode muren worden op sommige plekken onderbroken door een foto met tekst erbij. Foto’s waar families te zien zijn in Marokkaanse kleding. Op de grond staan zes ronde verhogingen met aangeklede rode paspoppen erop. De verhogingen hebben alle zes een andere kleur, maar het zijn wel allemaal roodtinten die daardoor goed matchen met de muur. De paspoppen zijn aangekleed met afwisselende patronen, materialen en kleuren. In de hoek van de zaal hangen vijf witte doeken met portretfoto’s van dezelfde vrouw. De vrouw is op elk wit doek anders gekleed. Deze zaal is opgemaakt als openingszaal en het geeft een voorproefje voor wat nog gaat komen.

In één van de zalen is er een installatie gemaakt. Het is een scherm dat ongeveer de hele muur bedekt met twee boxen ernaast waar muziek uitkomt. De muur, vloer en plafond zijn volledig zwart geverfd, met witte teksten op de muur. Op de muur wordt uitgelegd wat er op het beeldscherm te zien is: ‘deze installatie is geïnspireerd op de Marokkaanse Hadra, een van generatie op generatie mondeling doorgegeven traditie van het chanten van lovende teksten over het leven van de profeet Mohammed en zijn familie.’ De muziek die ze bij de Marokkaanse Hadra maken, vult de volledige ruimte en is ook verder in de tentoonstelling nog te horen.

Het museum heeft niet zonder reden de tentoonstelling over MODA gemaakt. Lena van de Poel, assistent conservator van het Centraal Museum Utrecht, vertelt hierover: ‘Het begon met het gegeven dat er één op de twaalf Utrechters een Marokkaanse achtergrond heeft. En toen was eigenlijk de vraag, wat doet een museum als het Utrechts Centraal Museum eigenlijk voor deze groep? Nou, veel te weinig. Dus toen is dit project van start gegaan.’
De doelgroep is niet specifiek gericht op de Marokkaanse gemeenschap, maar op alle Utrechters. Wel hebben er mensen met een Marokkaanse achtergrond geholpen met de tentoonstelling. ‘Het is vanuit het idee dat we het samen doen en niet vanuit het idee dat één iemand alles weet. Juist door de krachten te bundelen kom je samen veel verder’, aldus Van de Poel.

De bedoeling van de tentoonstelling is om Utrechters kennis te laten maken met de Marokkaanse cultuur en/of de Marokkaanse mode in de hoop dat mensen geïnspireerd raken. Meerdere mensen die hierop afkwamen beaamden het een goede manier te vinden voor een kennismaking met de Marokkaanse mode. Een man van 55 zei: ‘Het is een leuke manier om iets te zien van MODA. Het zit goed in elkaar.’ De vrouw die ernaast liep vulde aan: ‘de manier waarop de kunst is tentoongesteld en afgewisseld wordt met informatie is prachtig gedaan.’

De volgende ruimte voelde magisch, volgens een 43-jarige vrouw. Het is een donkere ruimte met zeven paspoppen die met touwtjes aan het plafond hangen. De paspoppen hangen in een cirkel en elke pop heeft een eigen spotlight. Hierdoor wordt er een cirkel van licht gecreëerd. De paspoppen hangen net iets met hun benen boven de grond en hebben allemaal verschillende kledingstukken aan. De ene een jurk, de ander enkel een topje.

Na ongeveer 30 paspoppen en 7 doorlopende ruimtes is het einde van de tentoonstelling. De laatste zaal is ook helemaal zwart geverfd. Het is een rechthoekige zaal met aan het einde van de zaal een beeldscherm op de muur. Aan de kant van binnenkomst lagen 8 grijze zitzakken. Er speelde een video af waarin er een Marokkaanse familie werd gevolgd, afgewisseld met zingende mensen.

Verslaggever Skip de Jong interviewde Lena van de Poel en vroeg naar de diepere betekenis van MODA en de achterliggende gedachtes.

Over de auteur

Tijl Schraa

Tijl Schraa (2007) geboren en getogen in IJsselstein. Hij is na de Havo de school voor journalistiek in Utrecht gaan doen. Het is een sociale en nieuwsgierige jongen die zich voornamelijk bezighoudt met alles wat speelt in de voetbalwereld, maar ook oorlogen houden hem bezig.