In Utrecht zijn deze maand vijfhonderd nieuwe elektrische deelauto’s geïntroduceerd. Dit is een vooruitstrevend initiatief dat niet alleen het autodelen stimuleert, maar ook het stroomnet duurzamer maakt. De bijbehorende laadpalen zijn namelijk bi-directioneel: ze kunnen niet alleen auto’s opladen, maar ook elektriciteit terugleveren aan het net.
Dit project is mogelijk door een samenwerking tussen We Drive Solar, MyWheels en Renault. We Drive Solar heeft een Vehicle-To-Grid (V2G)-technologie ontwikkeld, waarmee de accu van de elektrische auto als energieopslag fungeert. Robin Berg van We Drive Solar legt uit: “Met onze laadpalen kunnen we niet alleen auto’s opladen, maar ook stroom uit de accu’s terughalen.” Dit maakt het mogelijk om elektriciteit terug te leveren aan het net wanneer dat nodig is.
Samenwerking tussen MyWheels, Renault en We Drive Solar laat Utrecht voorop lopen in de energietransitie
Met de vijfhonderd elektrische deelauto’s van Renault, het reserveringsplatform van MyWheels en de bi-directionele laadpalen van We Drive Solar zet Utrecht een duurzame stap. Deze technologie draagt volgens Berg bij aan de netcongestie in Utrecht, het probleem wat optreedt als er meer vraag naar stroom is dan dat er wordt aangeboden door het net. “We ontladen de auto’s op momenten dat er veel vraag is naar energie, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat ze altijd opgeladen en klaar zijn voor de volgende gebruiker”, aldus Berg.
Gemeentelijk beleid stimuleert duurzame innovatie
Volgens Robin Berg heeft het duurzame beleid van de gemeente Utrecht bijgedragen aan deze technologische ontwikkeling. “Doordat de gemeente duurzame ontwikkelingen stimuleert lopen ze voorop in de energietransitie”, verklaart Berg. Daarnaast begint de netcongestie een steeds groter probleem te worden in Utrecht volgens Berg. “Als je iets ontwikkelt dat zowel het stroomnet stabiliseert als de energietransitie bevordert, dan wordt de gemeente daar heel blij van”, concludeert hij.