Utrecht-Centrum

Selecteer Pagina

No Man’s Talents laat talentvolle artiesten schitteren op podium Tivoli Vredenburg

No Man’s Talents laat talentvolle artiesten schitteren op podium Tivoli Vredenburg

In twee kleine zaaltjes in Tivoli Vredenburg betreden op woensdagavond 11 december zeven opkomende artiesten het podium voor de derde editie van No Man’s Talents. Deze avond is onderdeel van No Man’s Land: de conferentie waar allerlei professionals uit de muziekindustrie samenkomen om kennis, netwerken en ideeën te delen. De muzikale avond is gevuld met artiesten van allerlei verschillende genres.

No Man’s Talents is een onderdeel van de conferentie No Man’s Land. Naar deze conferentie komen allerlei muzikanten en professionals uit de muziekindustrie, maar ook mensen die namens grote festivals opkomende artiesten zoeken om te boeken voor hun festival. De artiesten die bij No Man’s Talents mogen spelen krijgen zo dus de uitgelezen kans om zich te laten horen, zodat ze in de spotlight komen te staan van deze mensen.

De optredens van de artiesten zijn afwisselend in Cloud Nine en Club Nine, twee zaaltjes bovenin Tivoli waar ruimte is voor ongeveer tweehonderd bezoekers. De avond wordt afgetrapt door Lateesha, een Nederlandstalige zangeres met kwetsbare en rustige popsongs. Daarna is het de beurt aan de speelse en fantasierijke nummers van Ginge, gevolgd door de Indierock van Oh Hazar. Vervolgens betreedt de Nederlandstalige band Esther de Jong het podium, waarna Yan Lâle een mix van Turkse en Engelse muziek laat horen. Tegen het einde van de avond zet Min Take het publiek aan tot dansen met hun elektronische muziek. Uiteindelijk wordt de avond met een afgesloten door de jongens van Zwartewater, die met hun rauwe hiphop de gasten uit de zaal laten springen.

Zwartewater

Jamie van Zwieten, de manager van Zwartewater, geeft aan dat hij het leuk vindt dat Zwartewater de kans krijgt om op te treden bij No Man’s Talents. ‘We hebben nu een mooie reeks optredens achter de rug, dus deze show in Tivoli is goed voor het momentum’, aldus de manager. Daarnaast ziet hij ook in dat Zwartewater met dit optreden de kans krijgt om in beeld te komen bij de programmeurs van festivals en mensen van platenlabels. ‘Het is voor ons belangrijk dat we hier onze beste show spelen, zodat iedereen weet dat ze Zwartewater in de gaten moeten houden’, aldus Van Zwieten. Hij denkt dan ook dat No Man’s Talents Zwartewater als artiest verder kan helpen. ‘Doordat wij nu hier spelen hopen wij onze stempel te drukken op wat we kunnen, zodat we bijvoorbeeld programmeurs van festivals die haar aanwezig zijn kunnen overtuigen om ons te boeken’, licht hij toe. Van Zwieten verwacht dat Zwartewater snel haar doorbraak zal gaan beleven: ‘Binnen twee jaar staan wij in de grote zaal van Tivoli Vredenburg.’

Springplank

Dennis Custers, marketeer voor No Man’s Land, zegt dat het idee voor No Man’s Talents begon, doordat ze opkomende artiesten een podium wilden geven. ‘Wij wilden bij No Man’s Land ook een aantal jonge artiesten een springplank bieden, door ze te laten optreden voor al die mensen uit de muziekindustrie’, vertelt Custers over de oorsprong van No Man’s Talents. Custers geeft aan dat het optreden bij No Man’s Talents de artiesten helpt, omdat ze voor allemaal mensen van de conferentie spelen die misschien potentie zien in de artiesten. ‘Doordat wij ze de kans geven om hier te spelen voor zo’n interessante doelgroep, is de kans aanwezig dat er iemand uit de muziekindustrie is die zo’n artiest wel verder wil helpen’, verklaart hij. ‘Vaak lopen er ook mensen van platenlabels rond op de conferentie die op zoek zijn naar nieuw talent, dus het is voor die artiesten heel interessant om voor dit soort mensen te mogen spelen’, zo legt Custers de waarde van No Man’s Talents uit voor de artiesten. Op deze manier hopen ze bij No Man’s Land de artiesten te kunnen helpen met hun weg naar boven. Custers zag bijvoorbeeld na eerdere edities artiesten steeds groter worden na hun optreden bij No Man’s Talents. ‘In eerdere edities hebben wij ‘Droom Dit’ en Joël Domingos gehad, waarbij je nu bij allebei ziet dat ze steeds groter beginnen te worden’, vertelt Custers. Dat is waar ze het bij No Man’s Land voor doen volgens Custers: ‘Het is natuurlijk heel mooi om te zien als die artiesten dan ook echt groter beginnen te worden.’

Over de auteur

Evert Karregat

Evert Karregat (2006) is een enthousiaste jongen die afkomstig is van het vwo. Als kind was hij altijd al nieuwsgierig om van allerlei dingen de waarheid te achterhalen. Zijn interesses liggen vooral bij muziek en sport. Momenteel studeert hij Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Vanaf het moment dat hij als klein jongetje voetbalanalist Youri Mulder ontmoette op vakantie wist hij dat hij sportverslaggever wilde worden. Hij leerde voor het eerst echt te werken als journalist toen hij op zijn 17e wedstrijdverslaggever werd van zijn lokale voetbalvereniging. In zijn studentenjaren aan de Hogeschool Utrecht maakt hij zich klaar om een echte sportjournalist te worden.