Utrecht-Centrum

Selecteer Pagina

Kleur de Dom: Utrechtse Domtoren te zien in alle kleuren van de regenboog

Kleur de Dom: Utrechtse Domtoren te zien in alle kleuren van de regenboog

Op dinsdag 12 december is het project Kleur de Dom’ van start gegaan in Utrecht. Tot en met  5 januari is de Domtoren dagelijks  tussen 17:00 en 23:00 uur te zien in alle kleuren van de regenboog.

Er staan  op het Domplein tientallen mensen die foto’s maken van de projecties. De projecties bestaan uit ingekleurde kleurplaten die eerder dit jaar door inwoners konden worden ingeleverd. Een van de bezoekers, Henk van Kampen (52), staat met zijn camera in de hand. Hij wacht tot zijn eigen kunstwerk op de Dom wordt geprojecteerd. ‘Als geboren en getogen Utrechter vind ik het echt bijzonder dat mijn kleurplaat op de Domtoren te zien is. Dit monument is zó belangrijk voor de stad, en dat ik hieraan mag bijdragen, maakt me trots,’ vertelt Henk enthousiast.

De kleurrijke Dom blijkt een ware publiekstrekker. ‘Je ziet duidelijk dat dit iets met mensen doet. Normaal gesproken zie je op een doordeweekse avond amper iemand op het Domplein staan om foto’s te maken,’ merkt Henk op, terwijl een groep van tien mensen voor hem stilstaat om de Domtoren op de foto te zetten.

Een speciale editie

Het project ‘Kleur de Stad’ bestaat dit jaar vier jaar, maar deze editie is anders dan voorgaande jaren. Waar eerder zeven gevels van gebouwen in de Utrechtse binnenstad werden verlicht met ingekleurde tekeningen, staat dit jaar de Domtoren centraal. Deze keuze is niet toevallig: in 2024 kwam de Domtoren uit de steigers na vijf jaar renovatie. Centrum Management Utrecht, de initiatiefnemer van het project, greep deze kans om de toren in te kleuren met het project ‘Kleur de Dom’.

‘Dit jaar is zonder twijfel bijzonder,’ aldus een woordvoerder van Centrum Management Utrecht. ‘Niet alleen omdat we voor de eerste keer de Dom laten kleuren, maar ook omdat dit voorlopig de laatste editie van Kleur de Stad is. Het voelt heel speciaal om op zo’n hoogtepunt af te sluiten.’

De stad aantrekkelijker maken

Het idee achter Kleur de Stad, en specifiek dit jaar Kleur de Dom, is om de stad Utrecht aantrekkelijker te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Dankzij de samenwerking met lichtkunstenaars van Mr. Beam zijn alle ingeleverde kleurplaten samengevoegd tot een projectie.

Centrum Management Utrecht blikt tevreden terug op de afgelopen vier jaar. ‘Het doel was om iets moois te doen voor de stad en haar inwoners. We hebben Utrecht letterlijk en figuurlijk in een ander licht kunnen zetten. En om dit project af te sluiten met de Domtoren als stralend middelpunt, is gewoon fantastisch.’

Muziek onder de Dom

Ondertussen zorgt het Utrechtse koor Samman voor extra sfeer bij de Domtoren. Het koor zingt sfeervolle kerstliederen zoals ‘All I Want for Christmas Is You’ en ‘Feliz Navidad’, terwijl de leden met kerstmutsen op onder de verlichte Dom staan. Bezoekers blijven staan om naar de muziek te luisteren, en velen zingen zachtjes mee. ‘De muziek maakt het plaatje helemaal compleet,’ zegt een bezoeker terwijl hij het moment op zijn telefoon vastlegt.

 

Over de auteur

Emily de Vos

Zwolle (2006). Van Zwollenaar naar Heerdernaar gegaan en nu student in Utrecht aan de school voor journalistiek. Tijdens haar carrière op de middelbare school was ze nieuwsgierig naar actuele gebeurtenissen en was ze regelmatig bezig met het nieuws. Samen met haar interesse in audio en video was journalist worden voor haar de uitkomst. Ze wil daarom na haar studie het allerliefste bezig zijn met audio en videoproducties.