De familie Cohen opent iets meer dan elf jaar geleden hun eerste ijswinkel La Piazza in Driebergen. De familie had al ervaring in de ondernemerswereld, maar het idee van een eigen ijssalon bleef lang op de plank liggen. Uiteindelijk besloten ze het toch te doen, en dat bleek een gouden zet. Nu breidt La Piazza zich uit naar Leidsche Rijn, met dezelfde passie voor ambachtelijk ijs én familiair ondernemerschap. Medeoprichter Michael Cohen vertelt meer over de weg hiernaartoe.
Was er in uw jeugd of in de geschiedenis van de familie Cohen al iets met ijs, Italië, of iets anders wat te koppelen is aan deze winkel?
‘Bij mij zelf niet. Mijn familie heeft initieel altijd in de modewereld gezeten, mijn vader ook. Hij heeft heel lang samengewerkt met Italiaanse leveranciers en distributeurs, waardoor hij wel een sterke band met de Italianen heeft en zelf ook vloeiend Italiaans spreekt. De afgelopen twee decennia is mijn vader al onderdeel van een soort clubje met mensen die of zelf Italiaans zijn, of daar een grote affiniteit mee hebben. Zo is dit een beetje ontstaan.’
Heeft u zelf toevallig een studie die iets met ondernemerschap te maken heeft gedaan en hoe is de ondernemende mindset ontstaan?
‘Goeie vraag. Ik heb zelf altijd oor verschillende merken gewerkt voordat ik zelfstandig ben gaan ondernemen, waaronder voor Jack & Jones, G-Star en Rituals. Mijn achtergrond werk ligt dus vooral in het werken bij merken die een hele duidelijke propositie hebben omtrent hun merk en het verkopen van producten. Studie gerelateerd heb ik een commerciële studie gedaan, maar dat heeft niks te maken met design dus, haha.’
Hoe zijn de rollen verdeeld binnen La Piazza, waar bent u zelf verantwoordelijk voor?
‘We hebben daar wel wat rollen in inderdaad. Mijn moeder is echt al vanaf het begin bezig met het product zelf en het kwaliteitsaspect hiervan. Ik ben vooral bezig met de marketing en het commerciële stuk van het bedrijf. Alles wat je in die zin ziet gebeuren aan de voorkant van de winkel, de service, de kleding en online komt allemaal uit mijn koker.’
Zorgt het werken met familie voor extra spanningen of juist het tegenovergestelde?
‘Nee hoor. Ik denk dat in elk bedrijf, zeker als het met familie is, er een hele dunne lijn zit tussen gevoel en business. Zeker als je aan het opschalen bent, er zal altijd een vorm van wat ‘onbalans’ zijn. Maar dit heeft vooral te maken met dat je elke keer weer in iets onbekends stapt, waarin je tegen potentiële nieuwe dingen aanloopt. Die spanning zal in die zin altijd wel blijven, maar het openen van winkel nummer vier ten opzichte van nummer twee gaat al een stuk makkelijker.’
Het filiaal in Leidsche Rijn wordt alweer jullie vierde, hoe voelde het om nóg een filiaal van La Piazza te openen?
‘Ja gek als je het zo noemt, maar klopt, het vierde filiaal inderdaad. Voor mij voelde het heel vertrouwd. Bij de mensen om mij heen en andere familieleden kwam wel een lichte zorg over wat we ons op de hals halen. In mijn gevoel hierbij schijnt dan toch mijn achtergrond door. De afgelopen twintig jaar heb ik bij verschillende bedrijven mogen meemaken hoe snel dit opschalen kan gaan. Ik zie de stappen die we maken met La Piazza als een logisch gevolg van elkaar.’
Waarom is er gekozen voor een winkel in Leidsche Rijn?
‘Dat is tweeledig. Ten eerste willen we heel graag in de gemeente Utrecht, misschien iets daarbuiten, in de toekomst een regiofunctie gaan vervullen. Zo kunnen mensen genieten van ons lekkere ijs, goede service en mooie winkels. We hebben gekeken naar de demografische cijfers in specifiek Leidsche Rijn en zo werd duidelijk dat dit een logische stap zou zijn.’
Heb je lessen meegenomen naar dit filiaal vanuit de opening van de eerder geopende filialen?
‘Ja, de eerder geopende filialen hebben toch altijd wel een meer ‘lean and mean’ instelling gehad als het gaat om het concept. In de basis hebben we een bepaalde manier van hoe we onze winkels eruit willen laten zien. De les die ik wel heb geleerd is dat we nóg meer een ervaring moeten bieden aan de gasten als ze onze winkel binnenlopen. En ten tweede mag het product assortiment beter gepresenteerd worden. Dat zijn de twee grootste lessen die ik meeneem. Ons motto is dat we iedereen met een glimlach én een ijsje willen laten vertrekken. Vooral dat stukje blijdschap willen we creëren en daar moet aan gewerkt blijven worden.’
Zijn er nog verdere toekomstplannen voor La Piazza?
‘Er is zeker nog een ambitie om verder te groeien in het aantal ijssalons. We hebben een soort denkbeeldige kaart met plekken waar we onszelf nog willen neerzetten. We zien dat er bij de opening van een nieuw filiaal meteen positief gereageerd wordt en zaken vrij goed lopen. Hier liggen kansen om verder door te pakken, maar de basis staat en dat is het belangrijkste.’