Er worden de aankomende tijd verschillende evenementen en activiteiten georganiseerd in en rond de Dom. De activiteiten worden georganiseerd om het afronden van de vijf jaar durende restauratie van het Utrechtse icoon te vieren. Deze evenementen worden georganiseerd door Utrecht Marketing, zij zijn de exploitanten van de Domtoren.
Het is niet voor niks dat de Dom zo uitgebreid wordt gevierd, de toren is voor veel inwoners van Utrecht het belangrijkste symbool van de stad. Velen van hen willen het weerzien van de Dom dus vieren, dit kan tot en met 5 januari.
Er zijn activiteiten voor alle leeftijden, zo komt er bijvoorbeeld een pop-up tattoo-shop in de Domtoren waar Utrechters een tattoo van de Dom kunnen zetten. Ook krijgen alle basisschoolleerlingen van Utrecht een Domtoren boekje opgestuurd om kennis te maken met de toren, die de meeste scholieren nog nooit zonder steigers hadden gezien.
Volgens Utrecht Marketing zijn de evenementen voor elke bewoner van Utrecht . ‘De Dom is van iedereen, de evenementen zijn dus ook voor alle Utrechters’, zegt Sebastiaan Weijmans, woordvoerder van Utrecht Marketing. In de reeks geplande evenementen staat dus ook de Utrechter centraal.
De organisatie was niet alleen in het bedenken van de evenementen. Weijmans: ‘Als ondernemers of inwoners van de stad een goed idee hadden, konden zij die bij ons insturen.’ Op deze manier kon iedereen zijn steentje bijdragen.
In het volgende audiofragment spreekt Fenny van Asma met Utrechter Koos Marsman, Zelfbenoemd ambassadeur van de volkstaal van de stad Utrecht, over het einde van de restauratie van de Domtoren.