Utrecht-Centrum

Selecteer Pagina

Een smartphone of shampoo, je weet nooit wat je vindt bij de Pop-up winkel van King Colis

Een smartphone of shampoo, je weet nooit wat je vindt bij de Pop-up winkel van King Colis

De pop-up winkel van King Colis

Een konijnenmuts, borstkolf of toch een smartphone, je weet niet wat je koopt bij de pop-up winkel van King Colis in Hoog Catharijne. Hier worden namelijk van 10 tot en met 14 september pakketjes verkocht die verloren zijn geraakt in de post.

Maar hoe werkt dat dan? Bij de pop-up winkel moet je binnen 10 minuten kiezen welke pakketjes je wilt kopen. Openmaken is hier niet toegestaan, alleen voelen en wegen. Dan reken je af, een normaal pakketje van 100 gram kost 1,99, een Amazon pakketje 2,99. Zodra je hebt betaald, mag je snel je pakketje open maken om te kijken welke schat je hebt gekocht.

En het trekt groot publiek, want zo rond de tienduizend mensen zijn er geweest de afgelopen dagen, zegt een van de medewerkers van de winkel, terwijl hij druk bezig is met de grote hoeveelheid mensen rustig in de rij te houden. Er zijn heel wat rare dingen gekocht; hij vond een borstkolf echt een uitschieter, zegt hij gniffelend.

Als een pakketje verkeerd geadresseerd is, wordt hij teruggestuurd naar het logistieke platform waar hij vandaan komt en vernietigd, maar daar wilde het bedrijf King Colis wat aan veranderen. Nu kopen ze de pakketjes op en verkopen ze weer in hun pop-up winkels over de hele wereld, dit zorgt voor een minder grote ecologische voetdruk van verspilling.

Over de auteur

Minoe Kan

Minoe Kan (2006) is een beginnende journalist die probeert de wereld te ontdekken door zoveel mogelijk kennis op te doen. Dit probeert ze door van alle kanten het verhaal te horen, en te leren over verschillende culturen. Ze schrijft het liefst over kunst, politiek, samen leven in de samenleving en filosofie.