Utrecht-Centrum

Hoe trekken studentenverenigingen studenten aan?

Feuten, borrelaars en nieuwe vrienden voor het leven: Het studentenleven is begonnen

Het studiejaar is inmiddels overal in Nederland begonnen. En daarmee zijn ook alle studentenverenigingen met hun activiteiten gestart. Maar wat doen studentenverenigingen om leden te trekken? En wat beweegt studenten om zich bij een (specifieke) vereniging aan te sluiten?

“We zijn vorig jaar met UMTC gestart met een Instagram-account,” zegt Veerle de Jonge, Praeses van de Federatie van Unitates en Bonden (FUB) en zelf lid van UMTC. “De FUB bestaat uit relatief kleinschalige verenigingen. UMTC is niet erg bekend en houdt zich dus bezig met naamsbekendheid.” Een lid van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) voegt daaraan toe: “het is niet erg belangrijk dat we elk jaar onze limiet halen, maar we zijn wel ieder jaar bezig met promoten. Dat doen we vooral via sociale media”

Veel studentenverenigingen organiseren ook gelegenheden om van tevoren kennis te maken. Zo is er in augustus de UIT (Utrechtse introductietijd), een week waarin verenigingen in Utrecht hun deuren openen voor aankomende studenten die sfeer willen proeven. Daarnaast organiseren veel verenigingen open borrels. “Dat zijn er meestal twee, rond het einde van het schooljaar”, aldus De Jonge.

Connecties

Verenigingen maken zich ook aantrekkelijk door zichzelf nuttig te maken. “Je doet heel veel connecties op en maakt vrienden voor het leven. Het USC heeft ook huizen waar leden in kunnen wonen.” De Jonge voegt daaraan toe: “Ik kom zelf niet uit Utrecht en kende er in het begin niemand. De vereniging was voor mij een goede manier om mensen te leren kennen.”

Keuzevrijheid

Studenten hebben keuze uit een gevarieerd aanbod aan verenigingen. Zo zijn er grote en kleine verenigingen, verenigingen met en zonder ontgroening, en verenigingen die gericht zijn op een bepaalde activiteit, zoals sportverenigingen. Voor een overzicht kunnen aankomende studenten terecht op https://utrechtstudentenstad.nl/studentenverenigingen.

Fiene Truin

Fiene Truin Student journalistiek (HU) Loosdrecht (2006) Geboren in Hilversum, maar woon al mijn hele leven in Loosdrecht. Na mijn Havo diploma te hebben gehaald, ben ik nu het studentenleven ingegaan. Veel vrije tijd besteed ik aan vrienden, sport of tijd voor mijzelf. Veel interesse van mij ligt bij fotografie, daarom zal ik mijn journalisten ervaring combineren met de fotografie. Mezelf omschrijven in 3 woorden zal energiek, sociaal en zorgzaam zijn. Met doorzettingsvermogen gecombineerd, ben ik niet zomaar het veld uit te slaan als ik aan iets begin.