Er werd begin dit jaar gezocht naar een oplossing voor de fietsfiles die steeds vaker ontstaan in Utrecht. De files ontstaan doordat er gemiddeld 130.000 fietsen per dag door de stad heen rijden. Dit is niet de eerste poging van de gemeente om het aantal fietsen in veel delen van de binnenstad te verminderen, al sinds 2018 zijn veel drukke straten in Utrecht fiets vrij.
Bewoners van de stad zien de regels nog steeds als een last, zo ook inwoner van Utrecht Anke van Borne (50). Zij vindt dat er met de regeling te weinig rekening wordt gehouden met de inwoners van de stad en dat er te veel wordt gekeken naar de belangen van de toerist en de bezoeker.
Anke zelf houdt zich niet altijd aan de regels en ze ziet dat zij daar niet alleen in is. ‘Als inwoner van de binnenstad is de andere kant van het centrum al gauw ver weg, wanneer je dan ook nog een omweg moet nemen vinden veel mensen het echt te lang en besluiten ze dan toch over de fietsvrije straten te fietsen’, aldus Van Borne.
Bang om bestraft te worden voor het overtreden zijn veel bewoners niet, zo is Anke er nooit op aangesproken en ziet ze dit ook nooit gebeuren.
Wel ziet de inwoonster dat er verbetering is in het beleid, volgens haar was het in het begin vrij onduidelijk wat de regels inhielden maar tegenwoordig zijn inwoners zich vaak wel bewust van de regeling.
In het volgende audiofragment spreekt Fenny van Asma met Jeroen Roose-van Leijden, Centrummanager van Centrum Management Utrecht, over het voetgangersgebied en het belang dat ondernemers binnen Utrecht centrum hebben bij dit gebied.