Hét gezicht van Utrecht wordt de komende maand weer helemaal zichtbaar. De restauratiewerkers zijn inmiddels bezig met het afbreken van de steigers aan de voet van de Domtoren. Stichting Marketing Utrecht merkt nu al een grote stijging van de bezoekersaantallen.
‘Wij hebben in de afgelopen maand al tienduizend bezoekers meer gezien dan het jaar ervoor rond deze periode.’ vertelde de woordvoeder van Utrecht Marketing. Hij gaf aan dat het programma ‘de Dom pakt uit’ een enorm succes is. Het programma bestaat uit een reeks evenementen waarmee het uitkleden van de hoogste toren van Utrecht gevierd wordt. ‘Sinds ze de steigers aan het afbreken zijn, merken wij veel meer enthousiasme.’
‘Hoe meer steigers, hoe minder bezoekers.’ legde de woordvoerder uit. Het was namelijk niet vanzelfsprekend om de toren relevant te houden in tijden van restauratie. Veel mensen dachten namelijk dat de Domtoren helemaal dicht was tijdens de restauratie, maar dat was niet zo. Het was nog steeds mogelijk om de toren te bezoeken, ook al was het niet altijd mogelijk om helemaal naar de top te komen. ‘Het was lastig om mensen te laten weten dat de toren nog gewoon open was.’
Op 9 november zal de gemeente Utrecht ervoor zorgen dat er een groot feest wordt georganiseerd om het einde van de restauratie te vieren. Dit wordt ondersteund door een lichtshow.
Verslaggeefster Florien Brinkhof spreekt Leon de Groot, eigenaar van Utrecht Souvenirs. Deze ondernemer van verschillende bedrijven vertelt haar over de restauratie van de Domtoren.