Utrecht-Centrum

De nationale vredesweek in Utrecht

Het logo van PAX.

Vredesorganisatie PAX organiseert elk jaar een vredesweek. Tijdens deze week worden er allerlei activiteiten georganiseerd om aandacht te vragen voor vrede in de wereld. Ook in Utrecht zijn er verschillende activiteiten geweest, zoals de vredeslezing in de Domkerk.

De nationale vredesweek duurde van 18 tot 22 september. Het thema van de vredesweek was dit jaar: ‘Samen voor vrede. Nu!’ Directrice van PAX Rolien Sasse vindt het belangrijk dat er elk jaar een moment wordt genomen om aandacht te nemen voor vrede. Volgens Sasse moet het onderwerp regelmatig bekeken worden, omdat de wereldsituatie constant verandert, en de vredessituatie dus ook. Om op een doelgerichte manier aan vrede te kunnen werken, moet men weten wat er in de wereld speelt. ‘Anders wordt het als een soort zuurstof, je denkt er niet meer bij na. Je moet het blijven maken.’

Tijdens de vredesweek organiseert PAX een vredeslezing. Dit jaar werd deze in de Domkerk gehouden door Arnon Grunberg. Sasse: ‘Alleen de lezing komt uit PAX zelf.’ De andere activiteiten worden door vrijwilligers verzorgd. ‘Ik zie dat mensen er behoefte aan hebben.’ Zegt Sasse. Ook dit jaar zijn er honderden aanmeldingen van vrijwilligers binnengekomen bij PAX. De activiteiten die deze vrijwilligers organiseren verschillen enorm: van filmavonden en feestjes tot gebeden en wandelingen. ‘Die diversiteit vindt ik mooi.’ Zegt Sasse. PAX geeft advies en materialen aan vrijwilligers om deze activiteiten mogelijk te maken. Op deze manier hoopt de organisatie aandacht te trekken voor vrede bij een breed publiek.

Onze verslaggever Gijsbert van Sprundel Interviewt PAX-medewerkster Marlou van Campen over het werk van de organisatie.

Thijs Vos

Thijs (2006) is eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij heeft een Cambridge Engels c2 certificaat en havo diploma. Thijs is journalistiek gaan studeren omdat hij zich graag bezig houdt met verhalen en onderzoek. Binnen de journalistiek houdt hij zich vooral bezig met kleinschalig en lokaal nieuws.