Utrecht-Centrum

Ecologische diversiteit wordt vergroot op afsluiting van Bomenbal

Stichting Nationale Boomfeestdag heeft een junior biodiversiteits festival georganiseerd. Dit is de afsluiting van het Bomenbal, een evenement voor vergroening. Op deze afsluiting leren de kinderen over biodiversiteit en waarom de natuur zo belangrijk is, niet alleen op het platteland maar ook in de binnenstad van Utrecht.

Het minifestival werd georganiseerd op het Jaarbeursplein, waar om 9 uur in de ochtend de festiviteiten begonnen. De kinderen leren over de natuur en hoe belangrijk de ecologische cyclus is. Hierna gebeuren er allerlei spellen waarmee de kinderen leren over de natuur. Dit mini festival is een manier om jonge kinderen op een makkelijke manier te leren hoe het klimaat in elkaar zit en om een gezonde leefomgeving te creëren. Boswachter Vera die de kinderen uitleg heeft gegeven over de levenscyclus in het bos spreekt ook haar belang hiervan uit: ’Ik denk dat het erg belangrijk is dat de kinderen leren over de natuur zodat ze weten hoe ze haar moeten behouden. Zeker omdat de natuur in deze tijden zo belangrijk is.’

Dit minifestival is een afsluiting van het feestelijke bomenbal, van april tot september 2024 heeft het Jaarbeursplein vol gestaan met bomen in bakken. Na deze feestelijke afsluiting zullen de bomen verspreid worden door het centrum van Utrecht, dit is het idee van Green Business Club (GBC). GBC is een netwerkorganisatie van bedrijven die gevestigd zijn in het stationsgebied of daarmee verbonden zijn en deze zetten zich in voor verduurzaming en verlevendiging van centrumgebieden.

Hieronder een interview afgenomen door Luuk de Bruijn met Marleen van den Ham, directeur-bestuurder van de Stichting Nationale Boomfeestdag.

Lieve de Jong

Mijn naam is Lieve de Jong, ik ben geboren in 2006 en ik woon in Utrecht, na het afronden van de Havo ben ik dit jaar met veel plezier begonnen aan de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Sinds ik klein was heb ik al erg gehouden van schrijven en her nieuws volgen daarom hoop ik dus om met deze opleiding hier meer over te leren en hiermee te gaan werken.