Utrecht-Centrum

Selecteer Pagina

In de bekendste toren van Utrecht konden 230 mensen en Domtoren tatoeëren

In de bekendste toren van Utrecht konden 230 mensen en Domtoren tatoeëren

Als onderdeel van de campagne ‘de dom pakt uit’, is er vrijdag 4 oktober een pop-up tattooshop in de domtoren georganiseerd. In de domtoren konden 230 mensen een domtoren laten tatoeëren op armen en benen door tatoeëerders van Prik Tattoo. Het plan voor de pop-up shop heeft enorm veel voorbereiding gekost.

‘Al maanden zijn we er mee bezig, we willen natuurlijk zoveel mogelijk mensen tatoeëren’, verteld Mirjam Timmer. Ze organiseert samen met een team de campagne ‘de dom pakt uit’, als onderdeel van die campagne konden ruim 230 mensen hun armen en benen laten tatoeëren in de Domtoren. Van zeven uur ’s ochtends tot één uur ’s nachts worden ze getatoeëerd in een grote ruimte, middenin de toren.

Volgens Teun Bonenkamp, ook een organisator van de campagne, was de belangstelling er altijd al; ‘er waren al veel Utrechters de domtoren op hun lijf wilden zetten en krijgen ze nu de kans op dat daadwerkelijk in de Domtoren te doen’.  Die belangstelling blijkt gelijk bij aankomst, daar staat er een rij van mensen die aan het wachten zijn op hun voorgangers. Naast de deur staan drie medewerkers voor de deur met portofoons om klanten te ontvangen en onderling te communiceren. Vervolgens is er bij binnenkomst en grote tafel met twee andere medewerkers die alle documenten, tickets en klanten bijhouden.

Schema

Beneden kunnen mensen zich melden om vervolgens op de tweede etage in een gezamenlijke ruimte te wachten. In de wachtruimte ligt een A4tje met verschillende tattoo ontwerpen van de Domtoren waaruit ze kunnen kiezen. ‘Er was een voorinschrijving van 900 mensen, onder die mensen hebben we een loting gehouden. Als je ingeloot werd kreeg je een tijdslot opgestuurd, maar eigenlijk zit daarin natuurlijk ook een gratis ticket voor de Domtoren’, verteld Timmer. Zelf is ze de hele dag van beneden naar boven aan het lopen om klanten naar de juiste plek te leiden, verder houdt ze samen met een paar anderen de zaal goed in de gaten en maakt ze contact met klanten. Timmer: ‘Tot nu toe gaat het verrassend goed, we lopen op schema en het tatoeëren gaat goed, eigenlijk mag dat ook wel want we hadden en enorme voorbereiding’.

Voorbereiding

‘Ik heb Prik Tattoo al vroeg benaderd, ze werken in het centrum en zijn met vier jongens, maar om zoveel mensen te tatoeëren hebben ze zelf andere jongens erbij gezocht’, legt ze uit. In de zaal staat een volledige tattooshop opgesteld, zeven bedden met een grote lamp erboven, daarnaast staan de benodigde spullen in een rolbare kast. In het midden van de ruimte staat op een grote tafel alle disinfectiemiddelen, naalden en potjes inkt. ‘Voor de logistieke voorbereiding hebben de tatoeëerders echt veel gedaan. De jongens zijn al sinds gister bezig met voorbereiden, alle spullen moesten vanuit de shop gebracht worden naar de toren. Daarna hebben ze de hele avond en zelfs in de ochtend nog de spullen naar boven moeten sjouwen, er zijn geen liften dus het was zwaar voor ze’, voegt Timmer er aan toe.

Designs en kosten

De eerste klant was al er al vroeg bij, en was niet zomaar iemand; wethouder Dennis de Vries kreeg de eer om als eerste een tatoeage te zetten. Verder konden gidsen een speciale tatoeage zetten waar andere klanten niet uit konden kiezen; een trap. Het is een symbolische tatoeage omdat de gidsen enorm vaak al die trappen op lopen. De tatoeage is niet gratis, de prijzen variëren tussen de 80 en 150 euro.

 

Annick van der Hulst heeft op locatie een interview afgenomen, die in het audiofragment hieronder te beluisteren is.

Over de auteur

Nienke van den Bovenkamp

Nienke van den Bovenkamp (2007) is in Utrecht geboren en woont in Rhenen. Naast haar passie voor hockey en zeilen, is ze actief lid van de SVJ Media redactie in Utrecht. In haar vrije tijd heeft ze veel interesse in muziek en cinematografie.