Utrecht-Centrum

De 41e Nacht van de poëzie: Een avond vol muziek en inspiratie

Foto: Xander Hoogzaad

Met 20 dichters, veel muziek en enorm veel inspiratie uit de gedichten is de nacht van de poëzie één van de grootste poëzieavonden van Nederland. De grote zaal in het TivoliVredenburg is daarom ook helemaal uitverkocht en de dichters laten hun persoonlijke verhalen horen tot wel diep in de nacht.

Georganiseerd door het International Literature Festival Utrecht (ILFU) is de  Nacht van de poëzie een afsluiting van twee weken literatuurfeest. Twee weken lang zijn er enorm veel evenementen georganiseerd die te maken hebben met literatuur. Evenementen zoals het NK Poetry Slam, De Utrechtse Boekenmarkt en verschillende booktalks gingen de nacht van de poëzie voor.

De deuren openen om 19:00 en de eerste gasten stromen binnen. De mensen kijken uit naar een lange zaterdagnacht. Er wordt verwacht dat het misschien wel tot 03:30 kan duren. Met die gedachte gaan mensen de grote zaal in het TivoliVredenburg in. Met veel verschillende dichters uit heel Nederland is het een variatie van persoonlijke verhalen en actuele gebeurtenissen die in een poëtische vorm verteld worden.

De dichters die op deze Nacht van de poëzie staan worden vaak nachtdichters genoemd. Dit komt omdat zij meer inspiratie halen als ze in de avond of nacht hun teksten gaan bedenken of voordragen. Iedereen die dus op de nacht van de poëzie is kan zichzelf dus een nachtdichter noemen, al zeggen de dichters dit zelf niet. Je hoeft dus niet altijd als nachtdichter alleen maar bezig te zijn wanneer het donker is. ‘De dichters halen dan meer plezier om te dichten; zo zegt Mahat Arab die zelf dichter is en mee heeft gedaan aan de nacht van de poëzie, Lowlands en de Zwarte Cross.

Alle leeftijden komen in de Nacht van de poëzie voorbij. Mensen rond de 25 tot en met boven de 75, allemaal zijn ze te horen en laten ze een stukje poëzie horen. Mahat Arab is één van de nachtdichters die in TivoliVredenburg zijn poëzie laat horen. Hij staat hier niet voor de eerste keer, vorige editie mocht hij de nacht afsluiten. Traditiegetrouw mag de persoon die de nacht afsluit hem de volgende editie openen, zo ook dit jaar. Arab draagt een gedicht voor waarin een jongen aan zijn moeder vraagt hoe oorlog in elkaar zit, en hij probeert daarbij een verwijzing te maken naar de gebeurtenissen in het Midden-Oosten. Hij zegt: ‘Mijn doel was dat mijn stukje is overgekomen naar iedereen, hopelijk is dat gelukt.’

Verder zijn er ook tientallen vrijwilligers in het TivoliVredenburg die namens ILFU daar zitten om de organisatie en mensen te helpen. Er is een informatiedesk in het gebouw en daar zitten steeds twee vrijwilligers. Eén van de vrijwilligers zegt over de Nacht van de poëzie: ‘Het is enorm mooi dat de poëzieavond op zo een grote schaal wordt georganiseerd, alleen jammer dat dit wel in het Nederlands is want er zijn ook veel internationale mensen.’ Met tientallen vrijwilligers kan ILFU zo een avond organiseren en ervoor zorgen dat zulke evenementen blijven bestaan. ‘Ik heb vorig weekend ook geholpen bij één van de evenementen van ILFU, nu sta ik hier alweer om de nacht goed te begeleiden.’

Flip Schaafsma spreekt nachtdichter Mahat Arab over zijn Nacht van de poëzie:

Xander Hoogzaad

Hallo, ik ben Xander Hoogzaad en ik ben student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben 17 jaar en kom uit Beverwijk. Ik ben in 2024 begonnen aan deze opleiding en wil uiteindelijk sportjournalist worden. Dit wil ik al worden sinds ik in de brugklas zit en verder vind ik het best leuk om verhalen te maken die zich nu afspelen, of terwijl, het nieuws maken voor jezelf maar zeker ook voor anderen. Presenteren is één van de dingen die ik goed kan en zie ik later misschien wel de toekomst in.