De Bierkantine in Utrecht doet deze maand iets anders. In het kader van ‘Dry January’, een maand waarin deelnemers hun alcoholconsumptie volledig achterwege laten, heeft de Bierkantine dertig alcoholvrije bieren aan de drankkaart toegevoegd. Een initiatief dat niet alleen inspeelt op de behoefte van de alcoholvrije drinker, maar ook probeert de sociale druk te verlichten voor degenen die normaal gesproken niet zonder een biertje in de hand willen zitten.
Bij binnenkomst in de Bierkantine valt meteen de kleurrijke sfeer op van de locatie. Het interieur is een kleurrijk geheel, met warme verlichting die de ruimte een uitnodigende uitstraling geeft. Op iedere tafel brandt een kaars, wat bijdraagt aan de sfeer. Links van de ingang is er een open keuken, daar is er de mogelijkheid om twee werknemers bezig te zien met het snijden van ingrediënten als voorbereiding voor de gerechten van ‘s avonds.
Boven de toonbank hangt een groot, handgeschreven bord waarop een breed assortiment van verschillende bieren staat uitgestald. Maar deze maand zijn er 30 verschillende soorten alcoholvrije bieren toegevoegd, die zijn toegevoegd voor ‘Dry January’. Dit is een bewuste keuze van de Bierkantine, die hiermee inspeelt op de groeiende vraag naar alcoholvrije opties tijdens deze maand. Het initiatief is bedacht om mensen die deze maand meedoen aan ‘Dry January’ te ondersteunen,
“Het doel van Dry January bij ons in de Bierkantine is om mensen uit hun huis te krijgen en hen de mogelijkheid te bieden om te genieten van een biertje zonder alcohol,” legt Titus Leeuwenburg (leidinggevende van de Bierkantine) uit. “We willen mensen de kans geven om een biertje te drinken tijdens het eten, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over de alcohol.” Volgens Leeuwenburg is het belangrijk dat mensen zich ‘’op hun gemak’’ voelen in sociale situaties, ook als anderen wel alcohol drinken.
Menno Koot, een werknemer van de Bierkantine, vertelt dat hij zelf al jaren meedoet aan ‘Dry January’. “Ik heb er eigenlijk niet veel moeite mee,” zegt hij met een glimlach. “Voor mij is het elk jaar weer een moment om even bewust geen alcohol te drinken. Het is ook best fijn om bijvoorbeeld van een feestje eerder naar huis te gaan en de volgende dag fris en uitgerust op te staan.” Koot, die zelf regelmatig in gezelschap is waarin anderen wel alcohol drinken, merkt echter dat de verleiding groot kan zijn. “Het is wel makkelijk om in een gezelschap met anderen toch een biertje mee te pakken, zelfs als je weet dat je geen alcohol wilt drinken. Daarom begrijp ik ook goed wat Leeuwenburg zegt. Het kan vervelend zijn om omringd te zijn door mensen die drinken terwijl jij zelf juist probeert niet te drinken.”
Door de extra alcoholvrije bieren op de drankkaart, hoeven mensen die meedoen aan ‘Dry January’ zich toch geen zorgen te maken. Koot benadrukt dat het belangrijk is om in zulke situaties ook een keuze te hebben. “Het is niet altijd gemakkelijk om in een groep te zitten waar anderen bier drinken en jij niet. Dit kan soms ongemakkelijk aanvoelen. Maar door het ruime aanbod hier van alcoholvrije opties, biedt het de mogelijkheid om lekker een biertje mee te doen, maar zonder dat je je anders voelt dan de rest.”
Leeuwenburg vertelt verder dat het voor hem belangrijk is dat ‘Dry January’ niet alleen draait om het minderen of stoppen met alcohol, maar dat het ook gaat om het creëren van een andere ervaring. “Mensen kunnen nog steeds uitgaan, genieten van lekker eten en drinken, en de sociale interactie opzoeken, maar dan zonder de effecten van alcohol.” Deze benadering maakt ‘Dry January’ voor veel mensen een stuk toegankelijker, vooral voor diegenen die de sociale druk rond alcoholconsumptie als lastig ervaren.
Het lijkt erop dat de Bierkantine Utrecht met deze aanpak niet alleen de trend van alcoholvrij drinken ondersteunt, maar ook een bijdrage levert aan het vergemakkelijken van het sociale aspect van ‘Dry January’. Met de sfeer, het diverse aanbod aan alcoholvrije bieren en het gevoel van gemeenschap, zorgt de Bierkantine ervoor dat deze alcoholvrije maand voor velen een stuk aangenamer wordt.
Luister hier onder het audio fragment van Laura Schram waarin ze kort wat meer verteld over Dry January in de Bierkantine.