Een roadtrip, een cruise of toch all-inclusive? Er werden weer allerlei soorten reizen aangeboden op de vakantiebeurs. Van 9 tot 12 januari was de vakantiebeurs weer te bezoeken in de Jaarbeurs Utrecht. En ondanks dat reisorganisaties TUI en Corendon niet aanwezig waren, was de vakantiebeurs ook dit jaar weer een groot succes.
Al vanaf het centraal station Utrecht is te zien hoe een grote groep mensen zich voortbeweegt richting de Jaarbeurs. Eenmaal aangekomen laten zij hun jassen en tassen achter bij de garderobe en stappen ze de beurs in waar in elke ruimte een nieuw avontuur voor ze klaarstaat. Bij binnenkomst worden de reukzintuigen gelijk aangewakkerd door kruidige en authentieke geuren van wereldse foodtrucks die de neus binnendringen. Aan de rechterzijde is een groot podium te zien waar één jongen en twee meisjes een Ierse dans aan het uitvoeren zijn. In het midden zitten er mensen aandachtig te kijken naar het podium en te genieten van het eten dat zij hebben gekocht bij een van de vele foodtrucks.
Op ontdekkingstocht
Als de bezoekers zijn uitgekeken op het welkomstplein, kan iedereen zijn eigen route bewandelen. De een loopt langs elke ruimte en werelddeel, terwijl de ander weer opzoek gaat naar hele specifieke plekken. Bezoeker Joke komt voor de laatste optie. Samen met haar man komt ze de beurs inlopen, enthousiast kijkend naar wat er op het podium allemaal gebeurt. ‘’Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik wil bezoeken en dan ga ik daarvan kiezen waar ik naartoe ga’’, vertelt ze. Ze wilt het liefst naar de gebieden Duitsland, Italië en Griekenland. Verder is Joke niet geïnteresseerd in vliegtuigreizen: ‘’Wij gaan met de auto en de tent. Milieu en drukte en charters… Ik heb het helemaal gehad!’’ Joke is ook al vaker op de vakantiebeurs geweest, maar toch blijft ze elke keer één ding missen: ‘’Ik denk dat ze er niet zijn, maar ik hoop op de veerboten tussen Italië en Griekenland, maar als ik de lijst van deelnemers bekijk dan denk ik niet dat er veerboten zullen zijn. Maar goed we gaan het toch maar proberen!’’ sluit Joke af.
Elk werelddeel komt aan bod op de vakantiebeurs en zo ook een heleboel landen. Het ene land is het populairder dan het andere: zo is het bij Thailand erg druk, daar worden namelijk massages gegeven. In het hele Aziatische gedeelte is het wel aan de drukke kant, ook hier zijn er veel foodtrucks, maar ook workshops te vinden. Bij elk werelddeel zijn er ook één of meerdere theater en presentatieruimtes te vinden. Hier luisteren mensen aandachtig naar de informatie die wordt verteld over de reis waar zij interesse in hebben. In de gehele beurs klinkt het druk en rumoerig, ook is er veel achtergrondmuziek te horen. Ondanks de drukke sfeer proberen de medewerkers de bezoekers zo goed mogelijk te helpen en te informeren.
Nieuwe populaire gebieden
Toch ontbreken er ook dingen op de vakantiebeurs. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Mexico is bezoeker Bep opgevallen: ‘’Ik heb niks van Mexico kunnen vinden, vorig jaar ook niet. Ik zou er wel graag naartoe willen, er zijn namelijk ook veilige gebieden in Mexico.’’ Maar Mexico is niet het enige wat ontbreekt: Corendon en TUI, twee grote reisorganisaties, zijn allebei niet aanwezig op de vakantiebeurs. Bep zegt dat ze het wel merkt dat Corendon niet aanwezig is: ‘’Er was namelijk via Corendon een combinatie mogelijk met Tanzania, en dat vonden we wel interessant.’’
‘’Er is een toename van reisorganisaties die gespecialiseerd zijn in bepaalde gebieden of landen’’ geeft Elsje van Vuuren aan, zij is senior communicatie adviseur van de Jaarbeurs. ‘’Bij de volgende editie willen we vier dagen focussen op de consumenten en twee dagen op de reisbranches, dus wellicht dat Corendon en TUI dan wel weer aansluiten.’’ Het is ook wel goed om kleine reisorganisaties een kans te geven om meer aanwezig te zijn vindt ze, want op deze manier worden er ook landen of gebieden bezocht die niet heel populair zijn. ‘’Je merkt wel dat landen als Albanië of Kroatië steeds vaker worden bezocht, dit kan komen door programma’s als Expeditie Robinson, maar ook omdat mensen even iets totaal anders willen. Om die reden willen wij ook steeds meer gespecialiseerde reisorganisaties voor onze bezoekers hebben’’, zegt Elsje.
Geslaagde editie
Aan het einde van de vakantiebeurs waren er nog optredens van onder andere Belle Perez en Dries Roelvink, waarbij er een ontspannen sfeer ontstond bij het publiek die na een hele dag wandelen in de beurs nog even kon genieten van de artiesten. Ondanks dat sommige bezoekers niet konden vinden waar zij naar opzoek waren, was de vakantiebeurs ook dit jaar weer een geslaagde editie.
Ming de Prez heeft een reportage gemaakt van de vakantiebeurs. Ook heeft hij Esther Heerink geïnterviewd , zij was reserveringsmedewerker van de vakantiebeurs. Zijn reportage is hieronder te beluisteren.