Utrecht-Centrum

Utrecht Viert Open Monumentendag met Thema ‘Utrecht Verbindt’

De Domkerk in Utrecht, een van de oudst deelnemende monumenten.

Ook de stad Utrecht is dit weekend het decor van Open Monumentendag in Nederland, een jaarlijks evenement dat de rijke geschiedenis van ons land belicht. Dit jaar is het thema in onze mooie stad ‘Utrecht Verbindt’, wat de nadruk legt op de verbinding tussen het verleden, het heden en de toekomst van de stad.

Rune Sassen, cultureel antropoloog en informatiemakelaar bij het Utrechts Archief, vertelt enthousiast over het evenement: “We willen bezoekers niet alleen laten genieten van de historische gebouwen, maar ook de onderlinge verbondenheid tussen deze monumenten en de hedendaagse Utrechtse samenleving benadrukken. Door mijn rol bij het Utrechts Archief kan ik unieke inzichten en verhalen bieden die de historische context van deze monumenten verder belichten.”

Daarnaast benadrukt Rune het belang van dagen als deze. “Er wordt naar mijn mening helaas te weinig meer omgekeken naar monumentenzorg en het belang van cultuur en geschiedenis, vooral door de jeugd. Dagen als de Open Monumentendag maken het bezoek aan monumenten toegankelijker voor mensen die er misschien alledaags minder interesse in hebben.”

Op de website van de Open Monumentendag Utrecht worden er verschillende wandel- en fietsroutes aangeboden. Deze zijn gratis te downloaden. Het thema dit jaar is Utrecht Verbindt, een iconisch thema voor deze historische stad, die 2000 jaar geleden ontstaan is als onderdeel van de oudste verbinding van Europa; de Romeinse Limes. Door de geplande routes worden de monumenten op een gebruiksvriendelijke manier aan elkaar verbonden, om zo bezoek van jong en oud te stimuleren.

Open Monumentendag in Utrecht belooft een educatieve en feestelijke ervaring te worden voor iedereen die geïnteresseerd is in de rijke geschiedenis en cultuur van de stad. Met wel 91 monumenten die zich openstellen is er voor elk wat wils. Het evenement loopt van 10:00 tot 17:00 uur en de toegang is gratis.

Hieronder een audiofragment van een interview met Bram Schriever, communicatie medewerker van de Domkerk, over de Dom tijdens open monumentendag:

Indy van den Brandhof

Ik ben Indy van den Brandhof, 20 jaar en eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. In 2022 heb ik mijn Havodiploma behaald op het Wolfert Tweetalig in Rotterdam, waarna bij mijn studiekeuze bleek dat journalistiek aan de Hogeschool Utrecht toch echt favoriet was. Mijn passie voor het vak stamt voort uit een oneindige nieuwsgierigheid naar alles wat ik tegenkom. Van psychologie, politiek en geschiedenis tot de sportwereld en de showbusiness, ik kan me eindeloos interesseren en vastbijten in een onderwerp. Mijn brede interesses maken mij een journalist die van elk willekeurig onderwerp een pakkend artikel maakt.