Utrecht-Centrum

Het Nederlands Film Festival maakt filmervaring toegankelijk

Lift in bibliotheek Neude door Laura Schram

Het Nederlands Film Festival is deze week aan de gang en maakt gebruik van verschillende middelen om het festival zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo gebruiken ze onder andere Earcatch, Subcatch en zijn de locaties rolstoelvriendelijk.

Het Nederlands Film Festival, in het kort NFF, werkt samen met Earcatch en Subcatch. Earcatch wordt gebruikt voor audiodescriptie tijdens de films die te zien zijn op het NFF. Subcatch beschrijft wat je niet hoort. Door deze apps kunnen slechtziende en blinde mensen, en mensen die slechthorend of doof zijn, alsnog de films die getoond worden op het Nederlands Film Festival bekijken en begrijpen. ‘De openingsfilm is de afgelopen jaren altijd toegankelijk geweest met audiodescriptie en ondertiteling’, zegt Fariel Soeleiman, communicatie- en projectmedewerker van Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid. Deze stichting beheert Earcatch en Subcatch.

De hoofdlocaties van het NFF zijn rolstoeltoegankelijk. Bibliotheek Neude heeft bijvoorbeeld een lift en in zaal 1 en 3 van het Filmtheater aan de Slachtstraat bevinden zich speciale rolstoelplekken. Ook Stadsschouwburg Utrecht heeft rolstoelplekken en een lift. Tijdens Q&A’s zijn er gebarentolken aanwezig zodat doven en slechthorenden deze ook kunnen volgen.

Luister hieronder naar een interview door Evert Karregat:

Laura Schram

Laura Schram, 17 jaar en wonende in Huizen, is na HAVO 5 begonnen aan de Hogeschool van Journalistiek in het mooie Utrecht. Vanaf de basisschool roept Laura al dat ze journalist wil worden. Dus door middel van deze studie probeert ze haar droom waar te maken. Laura heeft interesse in van alles en nog wat. Van misdaad tot sport. Het liefst staat Laura over 10 jaar het NOS 8 uurjournaal te presenteren.