Utrecht-Centrum

Een nieuwe tentoonstelling in de Domkerk als herinnering aan de zomerstorm van 1674

Om alle ‘stormen’ in de huidige maatschappij uit te beelden heeft de kunstenaar David Bade, in opdracht van de kerk, een tentoonstelling gemaakt. De aanleiding is dat precies 350 jaar geleden de Domkerk en de Domtoren door een storm werden gescheiden.

Wim Hekkenberg, werkzaam bij de kerk en verantwoordelijk voor de tentoonstelling, legt uit: ‘De grootste aanleiding voor de tentoonstelling is eigenlijk dat het dit jaar 350 jaar geleden is dat de middenbeuk van de Domkerk instortte door een storm.’ Daarnaast is vorige week de Domtoren weer uitgepakt en ook dat was een reden waarom die tentoonstelling er moest komen, verklaart Hekkenberg.

De tentoonstelling inhoudelijk gaat over de ‘stormen’ die in de maatschappij razen. Een opvallend werk is ‘de sterke vrouw’, geïnspireerd door de reactie van het Utrechts vrouwencorps op de bangalijsten. Andere thema’s die terugkomen in de tentoonstelling zijn polarisatie en migratiestromen.

Volgens Hekkenberg is de keuze voor David Bade als kunstenaar logisch, ‘in zijn werk houdt hij eigenlijk ook van stormen en dat zorgt voor een reactie bij mensen’. David Bade (54) is geboren in Willemstad op Curaçao en won in 1993 de kunstprijs Prix de Rome. De kunstwerken zijn laag voor laag opgebouwd, wat kenmerkend is voor zijn stijl. De tentoonstelling zal tot 11 november te zien zijn.

Nienke van den Bovenkamp

Nienke van den Bovenkamp (2007) is in Utrecht geboren en woont in Rhenen. Naast haar passie voor hockey en zeilen, is ze actief lid van de SVJ Media redactie in Utrecht. In haar vrije tijd heeft ze veel interesse in muziek en cinematografie.