Utrecht Noord

Selecteer Pagina

Basisschool Op Dreef kiest alternatief voor de lentekriebels

Basisschool Op Dreef kiest alternatief voor de lentekriebels

UTRECHT OVERVECHT – Deze maand beginnen scholen door heel Nederland weer aan de Week van de Lentekriebels, waarin thema’s als seksualiteit, weerbaarheid en relaties centraal staan. Basisschool Op Dreef heeft er dit jaar voor gekozen om niet deel te nemen aan deze week, maar gebruik te maken van een alternatief. Ida Groenewoud, de intern begeleider van Op Dreef, merkt wat dit teweegbrengt

Hoe ziet de Week van de Lentekriebels eruit op Op Dreef?

‘Ik merk altijd snel dat deze periode begonnen is en wat dit teweegbrengt. Bij ouders, met name onze grote groep islamitische ouders, merk ik dat zij dit toch een lastig onderwerp vinden. Ze zijn het er vaak niet mee eens dat bepaalde onderwerpen, die in hun ogen expliciet zijn, besproken worden. Ouders komen meestal een beetje in paniek langs met vragen over de lesstof en dat moet dan een beetje gesust worden. De directeur voert veel van dit soort gesprekken en ik hoor ze dan informeel na schooltijd. Wij als teamleden moeten de ouders geruststellen, maar dit jaar hebben we een andere methode gekozen.’

Met welke methode hebben jullie de Lentekriebels vervangen?

‘We zijn dit jaar begonnen met een methode genaamd GO. Dit is een volledig digitale omgeving waarin leraren informatie kunnen halen uit filmpjes, teksten en boeken die bij een thema horen. Een van die thema’s is ‘Mijn Lijf’, waarin seksuele voorlichting wordt behandeld. In plaats van een korte themaweek krijgen de leerlingen en ouders nu zes weken de tijd om de onderwerpen te laten landen.’

Hebben jullie enkel voor een alternatief gekozen vanwege de mening van ouders?

‘Nee, er waren meerdere redenen voor deze keuze. De leerlingenpopulatie op onze school is divers en niet iedereen krijgt thuis evenveel mee. Sommige kinderen worden thuis minder gestimuleerd of de taal wordt niet goed beheerst. Onze focus ligt daarom nog meer op het leren van schrijven en rekenen en soms kiezen we ervoor om niet deel te nemen aan losse themaweken of vieringen. De Week van de Lentekriebels valt onder deze thema’s, maar door de methode GO te gebruiken, wordt het toch gedekt en sluit alles mooi op elkaar aan.’

Hoe zorgen jullie ervoor dat de leerlingen toch informatie meekrijgen over de onderwerpen van de Lentekriebels?

‘Elke school is verplicht een burgerschapsplan op te stellen, omdat we kinderen moeten opvoeden tot goede burgers. Binnen dit plan vallen een aantal kerndoelen, waaronder seksuele voorlichting. Deze doelen gaan helemaal niet zo ver als soms wordt gedacht. Het gaat vooral om kennis over het lichaam, hoe je jezelf kunt beschermen, hoe je je grenzen aangeeft en hoe je leert ‘nee’ te zeggen.’

Op welke manier zorgen jullie ervoor dat ongeruste ouders gerustgesteld worden na het introduceren van nieuwe methodes?

‘Onze communicatie met ouders verloopt via een speciale app genaamd SocialSchools. Via deze app kondigen we aan wanneer leerlingen met een nieuw project beginnen. We leggen uit wat de doelen hiervan zijn en hoe er gewerkt zal worden. Dit doen we ook bij het thema ‘Mijn Lijf’. Gedurende het project delen we regelmatig foto’s van de lessen, zodat ouders goed kunnen zien hoe het leeft en hoe we ermee omgaan.’

Hoe wordt bepaald in hoeverre een Nederlandse school zich aanpast aan de cultuur van de wijk, bijvoorbeeld de islamitische cultuur?

‘Dit is iets waar we als school heel bewust mee bezig zijn. We hebben op dit moment een stagiair van de hbo-opleiding Pedagogiek die hierover een afstudeerproject doet. Zij onderzoekt hoe de identiteit van onze oorspronkelijk protestants-christelijke school zich verhoudt tot de identiteit van de wijk waarin we gevestigd zijn. Hoe gaan we om met normen, waarden en feestdagen? Vier je alleen de christelijke feestdagen of ook islamitische feestdagen, gezien 80% van onze leerlingen islamitisch is? We willen als school opnieuw naar deze vraag kijken en ook onderzoeken hoe ons team hierover denkt. Moet je volledig meebewegen met de wijk waarin je je bevindt of houd je vast aan je eigen identiteit? Daar zijn we nog niet helemaal over uit, maar het gesprek wordt opnieuw aangezwengeld.’

Over de auteur

Erik Schreurs

Erik Schreurs is momenteel een 17 jarige Hilversummer die studeert aan de Hogeschool Utrecht voor de opleiding journalistiek. Zijn interesses liggen voornamelijk bij het bespreekbaar maken van persoonlijke en gevoelige onderwerpen en het menselijk gedrag dat hierbij komt kijken. Taboes doorbreken is voor hem zeker een doel en doormiddel van zijn producties wil hij graag iets betekenen voor de mede mens.