Utrecht Noord

Oogst je eigen groenten in het Griftpark

Aangewezen plekken waar je kan oogsten

UTRECHT – De oogstmaanden zijn weer begonnen. Hierin oogsten boeren hun gewassen en bereiden zij zich voor op de winter. Daarom heeft de stadsmoestuin in het Griftpark zijn deuren weer geopend voor bezoekers om te komen oogsten. Van augustus tot en met november kun je elke donderdag tussen 14:00 en 16:30 groenten komen oogsten in de stadstuin.

Bij de tuin kun je zien wat er deze week te oogsten is, en wat de prijzen zijn. Overige gewassen worden verkocht in de naastgelegen boerderijwinkel en worden zo voor iedereen beschikbaar gemaakt. Naast verse groenten kun je er ook iets kleins eten en andere buurtbewoners ontmoeten.

Het doel van de oogsttuin is om de bezoekers kennis te laten maken met ecologisch verantwoorde en onbewerkte producten. Janneke Steenmans, vrijwilligster in de oogsttuin, vertelt dat gewassen veel meer smaak krijgen als ze meer tijd hebben om te groeien en niet met chemische middelen worden bewerkt. ‘Groenten krijgen op deze manier veel meer waarde dan als je bijvoorbeeld gewoon een opgepompte komkommer uit de supermarkt koopt’, aldus Janneke.

Julia van den Brul, die vaak door de tuinen loopt met haar oppaskinderen, vindt het een leuk initiatief; ‘Kinderen kunnen zo veel leren over waar groenten en planten vandaan komen.’

Uit de Voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat Nederlanders de afgelopen jaren gezonder zijn gaan eten. Mensen letten tegenwoordig steeds vaker op de herkomst en kwaliteit van hun voedsel. Door de stijgende populariteit van lokaal en onbewerkt voedsel komen er ook meer bewoners af op oogsttuinen, zoals deze in het Griftpark.

Verslaggeefster Cara Vissers sprak met Janneke Steenhuizen, vrijwilliger bij Utrecht Natuurlijk. Zij werkt o.a. bij stadstuin Griftpark in de moestuin. Steenhuizen vertelt meer over het werk in de moestuin en de oogstfeesten die nu plaatsvinden. Beluister hieronder het fragment.

Dagmar van Roij

Dagmar van Roij (17 oktober 2004) is een trotse Haarlemmer en studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. In haar vrije tijd luistert ze graag naar podcasts over misdaad, oorlog en comedy en is daarnaast altijd op zoek naar het nieuwste nieuws in de buurt. Dagmar is momenteel hard aan het werk voor een toekomst in de televisiewereld!