Utrecht Noord

Meer biodiversiteit en betere toegankelijkheid in natuurgebied Zuilen

Huidige situatie natuurgebied Zuilen

UTRECHT – Gemeenteraad Utrecht wil natuurgebied Zuilen aanpassen om het zo beter te verbinden met de wijken en de bedrijven in de buurt. Zij pleiten voor meer biodiversiteit en betere toegankelijkheid voor een bredere groep Utrechters. Raadsleden en commissieleden uit verschillende partijen hebben een uitgesproken mening over het plan van aanpak.

Afgelopen donderdag 19 september vond er een gemeenteraadsvergadering plaats van Commissie Mobiliteit, Groen en Openbare Ruimte. Tijdens de vergadering werd het startdocument van het natuurgebied doorgenomen. Wethouder Linda Voortman (GroenLinks) wil zo’n vijf miljoen euro uittrekken om het gebied te verbeteren door middel van bevordering van de biodiversiteit. De wethouder kreeg tijdens deze vergadering een hoop kritiek van de gemeenteraad.

CDA-raadslid Jantine Zwinkels vindt vijf miljoen euro een te groot bedrag om uit te geven aan een al bestaand natuurgebied. GroenLinks-fractievoorzitter Julia Kleinrensink staat hier lijnrecht tegenover. De plannen gaan volgens haar niet ver genoeg. Zij ziet de landbouw, inclusief de boer die aan het werk is in het gebied, graag geheel verdwijnen.

Natuurgebied Zuilen, gelegen bij Slot Zuylen, is onderdeel van het UNESCO-werelderfgoed. Het is een cultuurhistorisch gebied dat sinds het jaar 1000 bestaat en een rijke geschiedenis met zich meedraagt. Vanuit de buurtbewoners is er groot belang bij het behoudt van dit natuurgebied, zoals het nu is. Zo benoemt een buurtbewoner, dat zij de twijfelachtige positie van de boer op dit moment erg vindt. Op 26 september gaat de gemeente verder in beraad over onder andere de afspraken voor de pachter.

Mijn medestudent Emma Dufour heeft deze mevrouw uit Zuilen een paar vragen over dit onderwerp gesteld. Dit kun je hieronder beluisteren

Sophie de Goede

Sophie de Goede (19, Leiden). Eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool Utrecht. Passie voor muziek en alles wat daarmee te maken heeft. Mens en media zijn haar grootste interesse en daar wil zij zich dan ook graag voor inzetten. Tot op de uitreiking van de Tegel!