Utrecht Noord

Meeslepend symfonisch stuk gespeeld door artsen

Theaterzaal waar het stuk is uitgevoerd

UTRECHT- Het Nederlands Dokters Orkest houdt een try-out van het stuk ‘De Vuurvogel’ van Stravinsky in het theater Stefanus in Overvecht. Dit doen zij om geld op te halen voor het goede doel.

Het Nederlands Dokters Orkest is een stichting met als doel jaarlijks een concert te geven met een symfonieorkest dat bestaat uit alleen maar artsen. Dit idee is een navolging van het ‘World Doctors Orchestra (WDO)’ en het ‘European Doctors Orchestra (EDO)’. De concerten zijn georganiseerd als projecten en is voor een goed doel dat van te voren wordt bepaald. Dit betekent dat de artsen een weekend bij elkaar komen om te repeteren en het hierna zullen uitvoeren.

Op zaterdag 5 oktober gaat het om een try-out van het stuk ‘De Vuurvogel’ van Stravinsky. Het is in het theater Stefanus in Overvecht, een klein theater dat van buiten af oogt als een basisschool. Binnen wordt het al gauw duidelijk dat het echt een theater is. Er is een wachtruimte met veel tafels en een zithoek met een boekenkast vol boeken. Ook is er een bar waar verschillende versnaperingen gehaald kunnen worden. Na deze wachtruimte komen de grote deuren richting de zaal.

Al vroeg komen de eerste paar gasten binnendruppelen. Zo ook Mirjam Zweerse, de vriendin van de trompettist van het orkest. Zij is vorig jaar ook bij het optreden geweest wat toevallig op dezelfde locatie was. Ze vond het toen leuk, maar was ook licht kritisch: ‘Er kan altijd wel wat beter, maar goed het zijn natuurlijk geen musici, maar dokters.’ Peter Biljoen, de dirigent, is het hier mee eens, maar vindt het ook niet gek: ‘Het zijn allemaal zeer hoog opgeleiden, maar niet in mijn vak.’

Op de achtergrond en achter de grote zaaldeuren wordt er nog druk gerepeteerd door het orkest. Ondertussen wordt het in de wachtruimte steeds drukker en de mensen lijken er allemaal zin in te hebben. Meneer Biljoen ook: ‘Ja ik heb er heel veel zin in!’ Twintig minuten voordat de try-out voor het publiek gehouden zal worden gaan de deuren open. De opkomst is erg minimaal.

De Vuurvogel

Vlak voordat het stuk begint worden de instrumenten eerst nog even goed gestemd en daarna neemt de dirigent het woord en legt ons even snel het verhaal uit van het stuk. Het stuk gaat over twee magische wezens: de Vuurvogel, die voor het goede staat, en de kwade tovenaar Kosjtsjej de Onsterfelijke. De magiër houdt veel vrouwen gevangen en veranderd mannen in steen. Het stuk duurt ongeveer een half uur. ‘Maar daar zal u niks van merken’, zegt Biljoen grappend.

Het stuk begint erg rustig en meeslepend. Er zitten veel noten tussen die niet erg fijn klinken. Het lijkt erop alsof dit het verhaal van Kostsjej omschrijft. Daarna volgen er wat mooiere klanken en samenspel. Dit lijkt het verhaal van de Vuurvogel. Het stuk gaat vaak op een neer. Van rustige stukjes waar alleen de violen zacht spelen, naar stukken waar de blazers ineens heel hard erbij komen en de violen heel snel gaan spelen. Op een gegeven moment komt het slagspel erbij. Dit was erg imponerend en het komt bijna uit het niks. Dit klinkt als het gevecht tussen de Vuurvogel en de magiër en wellicht ook het einde. Dat klopt ook. Na dit drukke spel met veel slagwerk en blazers en violen die met bloed, zweet en tranen aan het spelen zijn komt er nog een heel zacht stil einde. Dit symboliseert dat het allemaal uiteindelijk goed is gekomen.

Na afloop klinkt er applaus van het publiek. Dat was erg verdiend na zo een uitvoering. Het publiek heeft genoten. Ook de mensen van het goede doel hebben genoten. ‘Ik vond het heel erg mooi’, zegt Esmeralda Dijks, lid van het goede doel Amref Flying Doctors.

Amref Flying Doctors houdt zich vooral bezig met de zorg in Afrika.

Zowel de dokters als de gasten vertrekken allemaal snel na het mini-concert. Iedereen lijkt weer snel terug naar huis te gaan om uit te rusten na een lang repetitieweekend. Dit is zeer belangrijk, want morgen, zondag 6 oktober, gaat het Nederlands Dokters Orkest het voor het echt uitvoeren.

Om een nog beter gevoel te krijgen bij dit stuk en de try-out dag kunt u hieronder luisteren naar een reportage van verslaggever Yorick Mante.

Sam de Pater

Sam de Pater (Den Haag, 2004) is een student aan de School voor Journalistiek. Sam schrijft graag sportverslagen of over maatschappelijke problematiek. Oorspronkelijk komt Sam uit Den Haag, maar hij woont sinds kort in de wijk Overvecht in Utrecht-Noord. “To infinity and beyond!”