Utrecht Noord

Festival in Zuilen brengt buurt bij elkaar

Afgelopen zondag vond in theater ZIMIHC in Zuilen een festival plaats, als afsluiting van het project “Podium om de Hoek”. Dit festival was bedoeld voor bewoners uit heel Utrecht-Noord, evenals voor partners en fondsen van ZIMIHC. Hoe hebben de buurtbewoners dit festival ervaren? En hoe gaat de organisatie om met de aanstaande bezuinigingen?

Op 6 oktober vond het Festival Podium om de Hoek plaats. Het is een festival met uiteenlopende activiteiten. Het theater is gemakkelijk te vinden en toegankelijk voor iedereen. Het is van binnen gezellig ingericht en er is zelfs een café om samen na te praten over kunst en cultuur. Als je verder loopt, kom je in een ruimte terecht met aan het einde een podium en links is nog een bar waar je lekker een drankje kunt halen.

Er staat een bandje op het podium en ze spelen met z’n drieën Braziliaanse muziek. Na elk liedje dat ze spelen, klinkt er applaus van alle aanwezigen. Er staan ook overal tafels waar je zelf mooie kunstwerken kunt maken, van je eigen graffitibordje tot een stickervel. Er zijn veel mensen aanwezig, van jong tot oud.

Het bandje is inmiddels klaar met spelen, en er is plaats gemaakt voor de bingo. Terwijl iedereen volop meedoet met de bingo, zie je kinderen spelen, dansen en stickervellen maken. Ook lopen er mensen rond met hun zelfgemaakte graffitibordjes. Je merkt dat mensen het naar hun zin hebben. Ondertussen wordt er ook gratis soep en quiche uitgedeeld, waar volop van wordt genoten.

Theater ZIMIHC is een afkorting van ‘Zat ik maar in Hoog Catharijne,’ een naam die is ontleend aan de band waarin directeur Appie Alferink speelt. Het is dé plek voor amateurkunst in Utrecht. Ze stimuleren creativiteit in de samenleving door kunstenaars de ruimte te bieden om te exposeren, repeteren en op te treden. ZIMIHC is een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Dit betekent dat ze zich voor minstens 90% inzetten voor het algemeen nut, en giften aan de stichting aftrekbaar zijn bij de aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting.

‘’Podium om de Hoek’’ is een project van de vereniging Dwarsverband. Ze willen op een laagdrempelige manier de wijk wijzer maken met betrekking tot kunst en cultuur. Ze willen zich ook inzetten voor de sociale cohesie in de buurt. Dwarsverband ontvangt voor reguliere werkzaamheden subsidie van de gemeente Utrecht. Voor het project ‘’Podium om de Hoek’’ ontvangen ze subsidie van diverse fondsen, zoals het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Rachella Bridgewater zit in de organisatie van het festival. Ze vindt het heel belangrijk dat kunst en cultuur toegankelijk is voor iedereen. Bij het project ‘’Podium om de Hoek’’ draait het er echt om kunst en cultuur dichter bij de mensen te brengen. Rachella denkt dat kunst en cultuur een verrijking is van je leven op allerlei vlakken.

Sinds de aankondiging in de miljoenennota over de bezuinigingen op kunst en cultuur, ontvangen veel partijen geen subsidies meer, in tegenstelling tot ZIMIHC. Toch merkt het theater de effecten van de bezuinigingen, omdat ze invloed hebben op hun samenwerkingspartners. ‘’Het is lastig en verdrietig om te zien dat sommige partijen niet verder kunnen of hun volledige programma niet meer kunnen uitvoeren. Wij hebben deze partners ook nodig om iedereen te kunnen bereiken,’’ vertelt Rachella.

Rachella geeft ook aan dat ze door deze activiteiten te organiseren een positieve invloed ziet op de bewoners. Zo merkt ze dat mensen vaak terugkomen. ‘’Dat betekent dat je dus iets goed hebt gedaan.’’

Er is een nieuwe aanvraag verstuurd voor ‘’Podium om de Hoek’’, maar dat is nog in afwachting. Om een leuk beeld te krijgen van een bezoeker, kunt u hieronder luisteren naar een interview tussen buurtbewoner Kees en mijn medestudent Angelina.

Sophia Voest

Sophia Voest (Utrecht, 2005). Ze is een echte Utrechter, geboren en getogen. Ze heeft haar hele leven in Utrecht Noord gewoond en is nu student Journalistiek op de HU. Ze is geïnteresseerd in onderwerpen zoals het milieu en klimaat. Ze heeft in de horeca gewerkt maar is nu werkzaam in de thuiszorg.