Utrecht Noord

Modeshow over sekswerk werpt een blik terug in de tijd

Sex Workers Who Changed History Fashion Show in de Nijverheid

UTRECHT – ‘Sex Workers Who Changed History Fashion Show’ is een modeshow die je meeneemt door de geschiedenis van sekswerk. Sekswerkers en bondgenoten van nu vertonen kleding van inspirerende sekswerkers van vroeger. Op vrijdag 11 oktober was deze modeshow, als onderdeel van het Utrecht Queer Culture Festival, te zien op het Stadhuisplein en in de Nijverheid.

De Sex Workers Who Changed History Fashion Show vertelt de krachtige verhalen van sekswerkers 3000 voor Chr. tot in het heden. De modeshow wordt gehouden in ‘de Kas’ in de Nijverheid. Er zijn vooral gezinnen en vriendengroepen aanwezig. Ook is er een fotograaf van de organisatie. Zodra de modeshow begint hangt er rook boven de vloer. Er komt een model tevoorschijn die een lege baroklijst vasthoudt. Via deze lijst worden de modellen een voor een geïntroduceerd aan het publiek. Vervolgens geven zij na elkaar een kort optreden, waarbij informatie te horen is door een speaker. Elk model representeert een ander tijdperk in een ander land. Ze beginnen in Mesopotamië en komen langs Israël, het Grieks-Romeinse Rijk, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Noord-Amerika, Suriname, India en Iran. Hierbij is telkens bijpassende achtergrondmuziek te horen en natuurlijk bijpassende kleding te zien.

Na ongeveer een halfuur is de modeshow zelf afgelopen en volgde er nog een korte stripshow. Als afsluiting van de avond kwamen alle modellen samen en riepen zij in koor ‘sex work is work’. Er is na afloop veel applaus en gejoel van het publiek te horen. Bezoekers Marissa, Pia-Loo en Britlise vertellen dat zij hebben genoten van de modeshow. Wel benoemen zij dat het publiek nog enthousiaster had mogen zijn tijdens de modeshow zelf, als support voor de modellen die zich kwetsbaar opstellen.

De modeshow is opgedragen aan Sietske Altink (1954-2020). Sietske Altink was historica, filosofe en feministe. Zij heeft haar werkende leven gewijd aan de emancipatie van sekswerkers. Van 1990 tot 2010 was ze beleidsmedewerker van stichting De Rode Draad. Deze stichting is opgericht door (ex)prostituees met het doel op te komen voor de rechten van alle soorten sekswerkers. Nadat De Rode Draad failliet werd verklaard, zette Sietske de website www.sekswerkerfgoed.nl op waar ze alles wat ze ooit had geschreven verzamelde. Deze website wordt nog steeds in stand gehouden.

Mischa Tydeman, model van de modeshow en tevens secretaris van het Sietske Altink Fonds, vertelt dat het digitaal erfgoed van Sietske de basis vormt voor de modeshow. Een van de andere modellen, Marjan, draag zelfs een jurk uit Sietske haar historische kledingcollectie. ‘Ik heb haar nog persoonlijk mogen kennen.’ De jurk die Marjan draagt is geel, de kleur van het verraad in de Late Middeleeuwen. Dit was de verplichte stigmatiserende dracht voor prostituees in die tijd. Zo konden de ‘eerbare vrouwen’ onderscheiden worden van de ‘oneerbare vrouwen’. Elke kledingstuk uit de modeshow had zo zijn eigen verhaal. Klik op de volgende link voor een impressie van de modeshow: https://youtu.be/gVdAPZeZstA?si=0lRBfl_sHigw88jH

Sekswerkers worden in de media meestal afgebeeld als slachtoffers. Met deze modeshow wordt het tegendeel bewezen. Sex Workers Who Changed History Fashion Show is een initiatief van SAVE (Sex Workers Against Violence & Exploitation). SAVE is een collectief van sekswerkers. In 2024 zijn zij gaan samenwerken met Trans Sisters, een pas opgericht collectief met queer vluchtelingen. Ook werken zij samen met bondgenoten die zich uitspreken voor de rechten van sekswerkers. Samen willen ze laten zien dat sekswerk van alle tijden is en ook altijd zal blijven bestaan.

Mijn mede-student Emma Dufour heeft na de modeshow in de Nijverheid twee modellen, Maria en Shelly, mogen interviewen. Beluister dit fragment hieronder!

Sophie de Goede

Sophie de Goede (19, Leiden). Eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool Utrecht. Passie voor muziek en alles wat daarmee te maken heeft. Mens en media zijn haar grootste interesse en daar wil zij zich dan ook graag voor inzetten. Tot op de uitreiking van de Tegel!