UTRECHT – Kappers en nagelsalons krijgen steeds meer te maken met mensen die een afspraak maken en niet komen opdagen, zogenaamde no-shows. Steeds meer bedrijven in Utrecht zijn dit gedrag zat en komen met een oplossing. Klanten betalen vanaf nu een deel vooraf.
Bij Nagelsalon LAK! aan de Hardebollenstraat zijn ze hier ook mee begonnen. Klanten die van te voren online reserveren betalen van te voren de helft van de prijs, en dat blijkt te werken. Volgens eigenares Denise van Stokken komen mensen vaker opdagen en zeggen ze het niet last minute af.
ANBOS, de brancheorganisatie van schoonheidsspecialisten, zegt dat het probleem van no-shows met name te maken heeft met het feit dat je tegenwoordig online je afspraken maakt. ‘Op deze manier voelt het minder persoonlijk en denken klanten minder snel ergens aan vast te zitten, dit is niet het geval. Al helemaal niet in een sector waar elk niet gevuld tijdslot verlies betekend.’ Aldus Ghislaine Pahnke van ANBOS.
Volgens Denise was het voor klanten in het begin wel even wennen. Betalen vooraf was nog niet echt een ding dus ze had veel uit te leggen aan klanten die een afspraak maakten, maar later kregen steeds meer klanten er begrip voor.
Echter heeft niet elke salon hiermee te maken. Bij kapsalon Larrin aan de Biltstraat verteld weinig last te hebben van het probleem. Kapsalon Larrin verteld: ‘We maken het misschien één keer per week mee, maar niet veel meer dan dat. Maar ja, als het gebeurt is het natuurlijk wel heel vervelend’.
Onze verslaggever Kimberly Völker sprak met zzp’er Bas Bouwhuis in Utrecht-Noord over de financiële onzekerheid van het zelfstandig ondernemerschap en hoe hij daarmee omgaat. Het interview is hieronder te beluisteren.