UTRECHT – Michael Tang en Vicky Chen zijn sinds tweeënhalve maand open met hun koffietent Fufu. Met hun specialiteit filterkoffie worden ze langzaam steeds populairder in Utrecht. Michael Tang vertelt het ons terwijl we in het café zitten.
‘Een eigen koffietent was zeker een droom, maar tot op het laatste moment nog geen heel realistisch idee. We zijn al jaren fan en drinkers van specialty coffee. Sinds afgelopen jaar leek het ons leuk om een koffietent te hebben. Toen kwam dit op ons pad, en nu zijn we tweeënhalve maand open. Ik ben begonnen met koffie drinken in mijn studententijd, en vlak voor de coronaperiode hadden mijn vriendin en ik elkaar ontmoet. We merkten dat we dezelfde liefde voor koffie hadden, maar we hadden nog niet echt geïnvesteerd in spullen of in speciale koffie. Na corona organiseerden we events over koffie, voor ongeveer twintig mensen. In die periode hoorden we dat deze locatie beschikbaar zou zijn. Helaas ging er toen iemand anders in, maar kort daarna kregen we te horen dat wij er toch in konden. In december namen we de beslissing om het te doen, en in januari hadden we de papieren rond. Twee weken verbouwen en toen konden we erin, midden februari gingen we open.
In Utrecht heb je een aantal koffietentjes, maar wij verkopen als een van de weinigen filterkoffie. Dat hebben we gedaan omdat het onze persoonlijke voorkeur is. We hebben ook espresso, maar we wilden dat filterkoffie een prominente plek zou krijgen op de bar, en dat espresso een tweede rol zou spelen. We zijn ons er wel van bewust dat niet iedereen bekend is met filterkoffie en dat ook niet iedereen dat wil. We hopen dat filterkoffie wat gebruikelijker wordt. Je ziet bijvoorbeeld in Parijs dat het daar heel normaal is om een filterkoffie te bestellen, maar hier zie je dat nog niet. Veel klanten vragen wat het verschil is. Dan leggen we uit dat het een heel ander drankje is dan een espresso. Zo kan espresso heel intens zijn, en soms wat zuur of bitter. Filterkoffie is meer als thee, en net als bij thee kun je met filterkoffie verschillende smaakprofielen creëren.
De mensen die het vaakst langskomen, drinken veel koffie of zitten in de specialty coffee-branche. We zeggen dan ook dat het net als bij wijn is: je hebt toegankelijke wijnen die iedereen kan drinken, en speciale wijnen voor ervaren wijnkenners. Zo is het ook met filterkoffie. Ons streven was om één of twee filterkoffies per dag te verkopen, maar nu blijkt dat er veel meer interesse is dan we dachten. We verkopen vijf tot tien filterkoffies op een doordeweekse dag, en in het weekend meer dan twintig per dag. We merken ook dat er steeds meer filterkoffiedrinkers bijkomen. Dat komt, denken wij, ook omdat we vaak rouleren met bonensoorten, zodat we altijd wel voor ieder wat wils hebben.
Tijdens de opening was het ook spannend hoeveel mensen eropaf zouden komen, en of we het financieel zouden redden. We zitten hier naast een lunchtent die ook eten en koffie verkoopt, maar het loopt supergoed. We zijn ook actief op sociale media – ik denk dat dat veel heeft geholpen. Veel mensen die langskomen, posten dat ze hier zijn geweest. Dat helpt enorm. We willen geen grotere tent, maar we willen wel meer gebakjes gaan verkopen en daarin verbeteren. Ook willen we een koffiebranderij opzetten, en dat zal dan eind van het jaar komen. We gaan dat naast Fufu runnen, dus het wordt echt iets losstaands. We willen toegankelijker zijn voor iedereen, niet alleen voor de specialty koffiedrinkers. We nemen onszelf niet te serieus, vandaar ook dat we onze tent hebben vernoemd naar onze kat, Fufu.’