Utrecht Noord

Generatie Café in Overvecht

Stefan van der Stigchel geeft zijn college

Overvecht – In theater Stefanus is er een Generatie Café gehouden, georganiseerd door de stichting Oud Geleerd Jong Gedaan. Mensen met uiteenlopende leeftijden konden naar colleges luisteren en vervolgens met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp aandacht. Het Generatie Café sluit aan bij de week tegen de eenzaamheid, een landelijk initiatief dat onder andere is opgezet om eenzaamheid bespreekbaar te maken.

De avond was gepland te beginnen met twee colleges om zeven uur, maar als je er al eerder was, had je al snel een praatje kunnen maken met de organisatoren van de avond, waaronder Ilse Nieuwland, medeoprichter van de stichting Oud Geleerd Jong Gedaan. ‘Wat wij hoofdzakelijk doen, is het organiseren van colleges voor ouderen, gegeven door jonge studenten. We leiden studenten op om hun verhaal op een aantrekkelijke manier te delen over hun vakgebied’, vertelt Ilse. Samen met Enny van Arkel is ze tien jaar geleden begonnen met het koppelen van jonge studenten met ouderen die behoefte hebben aan intellectuele verrijking. De stichting heeft een ANBI-status en had vorig jaar, online en offline, 8.400 deelnemers. ‘We zien dat we de afgelopen tien jaar met de colleges grote stappen hebben gezet en dat gaan we voortzetten.’

Het doel van het Generatie Café is om jongeren en ouderen met elkaar in gesprek te laten gaan over de dingen die zij belangrijk achten. ‘We zien dat het ontzettend belangrijk is dat jongeren en ouderen elkaar blijven ontmoeten en daarvoor gaan we ons keihard voor blijven inzetten’, vertelt Ilse. Zij vindt dat jongeren en ouderen elkaar in het dagelijks leven te weinig tegenkomen, terwijl de twee generaties juist heel veel van elkaar kunnen leren. Wel is Ilse blij verrast over de hoeveelheid jongeren aanwezig: ‘Ik vind het heel leuk om te zien hoeveel jongeren er zijn vandaag, ten opzichte van de ouderen.’

Om zeven uur beginnen de colleges, die samen tot acht uur duren. Ze worden op een klein podium gegeven en praten door een microfoon die ze vast moeten houden, terwijl ze hun verhaal doen aan de hand van een PowerPoint. Nadat de avond wordt geopend, mag studentdocent Kacper Pete als eerste beginnen met zijn college over het bewustzijn en op welke manier het brein zekere dingen kan interpreteren. ‘Ik was een beetje zenuwachtig aan het begin, maar verder heb ik wel alles uitgelegd wat ik wilde’, vertelt hij na afloop.

Direct hierna komt het volgende college, gegeven door Stefan van der Stigchel, hoogleraar cognitieve psychologie aan de UU. Hij weet in een half uur tijd veel te vertellen over het onderwerp aandacht en hoe je hersenen sommige dingen wel en niet zien door middel van verschillende plaatjes die veranderen als je er anders naar kijkt. ‘Interessant, de eerste spreker vond ik wat moeilijker te volgen, de tweede spreker was wat meer mijn manier van leren’, vertelt Joy, een bezoeker van de avond.

Deze twee colleges zijn bedoeld om de bezoekers van het café meer wetenschappelijke context te geven over aandacht en hoe aandacht precies in zijn werking gaat. Vervolgens gaan de bezoekers gedurende een half uur in groepjes met elkaar in gesprek over aandacht. Wat betekent aandacht voor mij en hoe kunnen we in de maatschappij meer aandacht hebben voor elkaars vragen die langskomen aan de tafels, die ieder worden begeleid door een gespreksleider.

Tijdens deze groepsgesprekken worden veel thema’s besproken rond het onderwerp aandacht. Bij sommige groepjes gaat het over aandacht voor elkaar of aandacht voor werk en je gezondheid, bij een ander groepje gaat het over de aandacht die je besteedt aan je mobiele telefoon. Joy: ‘In de pauze heb ik de neiging om naar huis te gaan, want ik ben hooggevoelig en de microfoon was slecht. Maar ik ben blij dat ik gebleven ben, want ik vond het samen praten ook wel leuk, elkaar meer leren kennen, aandacht geven en aandacht krijgen, zo komt het onderwerp ook meer in vorm.’ Zodra de gesprekken afgelopen zijn, wordt de avond afgesloten door Ilse. Het Generatie Café was gepland om te eindigen om negen uur, maar er bleven ook een aantal mensen hangen om door te blijven praten, velen daarvan ook over het onderwerp.

Luister hieronder naar het audioverslag van Kees Horsman

Mees Mens

Mees (Amsterdam, 2004), is eerstejaars Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij houdt zich bezig met Utrecht Noord, waarover hij verschillende vormen van media over zal publiceren. Hij schrijft graag over media, mensen en natuur, en is dan ook liever buiten dan binnen.